مطالب مفید

لیزر خشکی واژن

لیزر خشکی واژن و جوانسازی واژن با لیزر یک روش سریع و بدون درد است که از فناوری لیزر برای ترمیم دیواره واژن استفاده می کند. دیواره واژن می تواند به دلایل مختلفی تغییر کند، که منجر به خشکی، درد در حین مقاربت یا صرفاً کاهش لذت می شود. به طور کلی واژن به صورت طبیعی و دائمی توسط غددی در دهانه رحم مرطوب نگه داشته می شود. رطوبت به آرامی به داخل واژن حرکت می کند، آن را تمیز نگه می دارد و سلول های مرده را از بین می برد. رطوبت واژن کمی اسیدی است و این رطوبت به سالم نگه داشتن آن ناحیه کمک می کند و از عفونت هایی مانند برفک جلوگیری می کند. ترشحات جزئی سفید رنگی که از واژن خارج می شود هم، همین رطوبت داخلی است. در هنگام رابطه جنسی جنسی غدد بارتولن (دو غده در ورودی واژن) رطوبت اضافی برای کمک به مقاربت جنسی را ایجاد می کنند. برخی از زنان پس از یائسگی خشکی واژن را تجربه می کنند یا متوجه می شوند که واژن با افزایش سن یا پس از زایمان حالت ارتجاعی کمتری پیدا می کند. این از دست دادن قابلیت ارتجاعی ممکن است منجر به عفونت های مکرر واژن نیز شود. برای زنان مبتلا به خشکی واژن، استروژن معمولا به عنوان یک گزینه درمانی ارائه می شود. ولی این روش همیشه موثر نیست و همچنین برای زنانی که مبتلا به سرطان سینه یا تخمدان هستند نامناسب است. در این شرایط، لیزر واژن ممکن است یک گزینه ارجح باشد.

کاربرد لیزر واژن چیست؟

این روش درمانی عموماً برای کاهش علائم خشکی واژن مانند خارش، درد و احساس سوزشی در منطقه واژن، خونریزی و مشکلات جنسی مانند درد هنگام رابطه جنسی و کاهش لذت جنسی توصیه می‌شود. همچنین، لیزر خشکی واژن ممکن است برای درمان بیماری‌هایی مانند ترشحات بیش از حد و افتادگی واژن نیز مفید باشد.

لیزر واژن چگونه انجام می شود؟

جوانسازی واژن با لیزر معمولاً شامل دو دوره درمانی با فاصله بین 4 تا 6 هفته است ، اگرچه برخی از افراد به جلسات بیشتری نیاز دارند. پزشک یک میله کوچک را به آرامی وارد واژن می کند. سپس میله به آرامی به عقب کشیده می شود و یک پرتو لیزر سوراخ های ریزی را در پوشش واژن ایجاد می کند. سوراخ ها باعث تحریک جریان خون جدید و رشد بافت در واژن می شوند. شما در طول عمل احساس درد نخواهید کرد و معمولاً کل کار حدود 10 دقیقه طول می کشد. برای آماده شدن برای درمان لازم نیست کاری انجام دهید.

بیشتر بخوانید: لابیاپسلاتی با لیزر

مراقبت های بعد از لیزر واژن چیست؟

برخی از زنان پس از درمان عوارض جانبی ناراحتی و تورم خفیف را گزارش می‌کنند. اما این علائم معمولاً پس از چند روز ناپدید می‌شوند. پزشک یا پرستار به شما توصیه می‌کند که به مدت چهار تا پنج روز پس از عمل از رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید تا دیواره واژن ترمیم شود. شما باید بلافاصله متوجه بهبودی و همچنین بهبود مستمر در چند ماه آینده شوید. نتایج حدود 18 ماه تا دو سال باقی می‌مانند.

candidate-vaginal-dryness-laser

کاندید لیزر خشکی واژن کیست؟

درمان غیرجراحی برای زنان یائسه و همچنین برای زنان مبتلا به سرطان سینه که خشکی واژن را پس از شیمی درمانی یا هورمون درمانی تجربه می کنند، ایده آل است که می تواند بر تولید استروژن تأثیر بگذارد.

آیا لیزر خشکی واژن برای درمان ترشحات بیش از حد مفید است؟

لیزر خشکی واژن در درمان ترشحات بیش از حد مفید نیست و عمدتاً برای کاهش علائم خشکی واژن مانند خارش، درد و احساس سوزشی در منطقه واژن، خونریزی و مشکلات جنسی مانند درد هنگام رابطه جنسی و کاهش لذت جنسی توصیه می‌شود. علت افزایش ترشحات ممکن است عفونت، التهاب و یا بیماری‌های دیگری باشند که نیاز به تشخیص و درمان دارند. در صورتی که ترشحات بیش از حد با دیگر علائم خشکی واژن همراه نیستند، احتمالاً لیزر خشکی واژن به کاهش ترشحات کمکی نخواهد کرد. در این موارد، باید به دیگر روش‌های درمانی مانند داروهای ضد عفونی، ضد التهاب و ضد قارچ، تغییر در شیوه زندگی و رعایت بهداشتی مناسب روی آورد. به هر حال، در هر صورت، قبل از هرگونه درمان، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و علت ترشحات بیش از حد را تشخیص دهید تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خشکی واژن باعث می شود زنان احساس متفاوتی داشته باشند. پذیرش تغییر در بدن دشوار است و درد و ناراحتی ناشی از این بیماری می تواند منجر به از دست رفتن اعتماد به نفس و اعتماد به نفس جنسی فرد شود. برای بسیاری از خانم ها این علائم می تواند منجر به سردرگمی شود زیرا مشابه علائم برخی از بیماری های مقاربتی است. در نتیجه بهتر است از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید و برای معاینه به متخصص مراجعه نمایید.

در صورت دیدن هر یک از علائم زیر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

1. خشک شدن واژن و عدم لغزندگی واژن و داشتن درد در طول رابطه جنسی
    پس از یائسگی، مشکلات لغزندگی واژن و رابطه جنسی دردناک افزایش می یابد. نازک شدن پوست اطراف واژن باعث می شود تا واژن دچار آسیب شود.
  2. در بسیاری از موارد خشکی واژن تنها باعث درد در طول رابطه جنسی نمی شود بلکه نشستن، ایستادن، ورزش، ادرار کردن و حتی کار کردن را هم دردناک می کند. خشکی واژن می تواند بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد، چه زنان فعال جنسی باشند و چه نباشند.
  3. وقتی واژن خشک می شود متفاوت به نظر می رسد. لبه های واژن بسیار نازک تر خواهد شد و ممکن است جوش هایی در واژن ایجاد شود.
  4. زنان زیادی نیز مشاهده می کنند که ترشحات واژن آن ها تغییر می کند. معمولا ترشحات واژن دچار تغییر رنگ، آبکی شدن، بوی نا مطبوع و حتی سوزش می شوند. این علائم می تواند نگران کننده باشد اما به دلیل تغییرات هورمونی است و نشانه جدی نیست.

چه زمانی درمان با لیزر خشکی واژن توصیه می شود؟

متخصصان زنان ممکن است مونالیزا تاچ را توصیه کنند که یک لیزر CO2 فرکشنال است، در صورتی که سایر گزینه های درمانی کمکی نکرده باشند. درمان های رایج یائسگی ممکن است با روان کننده های بدون نسخه شروع شود و همچنین شامل درمان با استروژن باشد. لیزر خشکی واژن برای زنانی که قادر به دریافت درمان هورمونی نیستند یا در دریافت آن ناموفق هستند ایده آل است.

بیشتر بخوانید: درمان خشکی واژن

فرآیند درمان لیزر مونالیزا تاچ چیست؟

سه تا چهار جلسه لیزر مورد نیاز است. جلساتی که با فاصله 6 هفته از هم برنامه ریزی شده اند، از فناوری تایید شده FDA استفاده می کنند و تکمیل آن حدود پنج دقیقه طول می کشد. زنان در وضعیتی که برای معاینه لگن هستند قرار می گیرند و ممکن است به کرم بی حس کننده موضعی نیاز داشته باشند. در طول این عمل، پزشک از لیزر در داخل و خارج واژن استفاده می کند تا خراش های ریزی روی دیواره واژن ایجاد کند. این باعث تحریک رشد رگ های خونی جدید و بهبود تولید الاستین و کلاژن برای ترمیم دیواره های واژن می شود.

عوارض جانبی لیزر واژن چیست؟

اکثر خانم ها بعد از عمل احساس درد یا ناراحتی عمومی می کنند اما می توانند بلافاصله پس از درمان به تنهایی حرکت کنند. زنان می‌توانند در عرض دو روز فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند، اگرچه باید پنج تا هفت روز از فعالیت جنسی خودداری کنند.

آیا این لیزر درمانی، به دلایل زیبایی انجام می شود؟

در حالی که لیزر مونالیزا تاچ یک روش موثر برای تسکین خشکی واژن و سایر علائم مربوط به سطوح پایین استروژن است، اما این یک عمل زیبایی نیست و همچنین قرار نیست به عنوان “جوانسازی واژن” عمل کند. در حالی که این روش به منظور فقط سفت کردن واژن یا دادن ظاهری جوان تر به آن نیست.” اما با بازگرداندن سلامت واژن و کاهش درد و ناراحتی ناشی از خشکی واژن، یک عمل جانبی طبیعی می تواند صمیمیت روابط را بهبود بخشد.