مطالب مفید

مراقبت دوران بارداری

مراقبت دوران بارداری

مراقبت دوران بارداری، مهم است که از کودک خود مراقبت کنید، حتی قبل از تولد. شما می توانید این کار را با داشتن یک سبک زندگی سالم و رعایت قرار ملاقات های پزشک در دوران بارداری انجام دهید. به این می گویند مراقبت های دوران بارداری. اگر بارداری سالمی داشته باشید، احتمال زایمان سالم بیشتر است.

مسیر بهبود سلامت

به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما با بررسی سابقه پزشکی شما شروع می کند. او همچنین می خواهد در مورد علائم شما بداند. در این اولین ملاقات، نمونه ادرار و خون گرفته خواهد شد. آزمایشات ادرار وجود باکتری، سطح قند بالا (که می تواند نشانه دیابت باشد) و سطح پروتئین بالا (که می تواند نشانه پره اکلامپسی، نوعی فشار خون بالا در دوران بارداری باشد) را بررسی می کند. آزمایش خون تعداد سلول های خونی، گروه خونی، سطوح پایین آهن (کم خونی) و بیماری های عفونی (مانند سیفلیس، HIV و هپاتیت) را بررسی می کند.

هنگام متوجه شدن بارداری آزمایش هایی که پزشک بررسی خواهد کرد

پزشک همچنین ممکن است آزمایشات دیگری را در اولین ویزیت شما انجام دهد.  ممکن است بر اساس سابقه شما و خطر بروز مشکلات متفاوت باشد. آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. معاینه لگن برای بررسی اندازه و شکل رحم (رحم)
  2. آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم

سونوگرافی برای مشاهده رشد و وضعیت کودک شما (سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک شما بر روی یک صفحه ویدئو استفاده می کند.)
پس از اولین ویزیت، هر 4 هفته یک بار ویزیت بارداری خواهید داشت. در ماه های 7 و 8 هر 2 هفته یک بار ویزیت خواهید داشت. در آخرین ماه بارداری، ویزیت ها به صورت هفتگی انجام می شود تا زمانی که نوزاد خود را به دنیا بیاورید. در هر ویزیت، پزشک وزن و فشار خون شما را بررسی می کند و ادرار شما را آزمایش می کند. پزشک پس از هفته بیستم به ضربان قلب کودک گوش می دهد و ارتفاع رحم شما را اندازه می گیرد. شما همیشه باید هر گونه مشکل یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

در دوران بارداری چقدر باید وزن اضافه کنم؟

در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. برای هرکسی متفاوت است، اما بیشتر زنان باید حدود 25 تا 30 پوند اضافه وزن داشته باشند. اگر هنگام باردار شدن دچار کمبود وزن هستید، ممکن است نیاز به افزایش وزن داشته باشید. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است نیاز به افزایش وزن کمتری داشته باشید.

در دوران بارداری چی بخورم؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای خود و کودکتان انجام دهید. در دوران بارداری مراقب غذاها و نوشیدنی های زیر باشید:

گوشت خام، تخم مرغ و ماهی غذایی که به طور کامل پخته نشده باشد می تواند شما را در معرض خطر مسمومیت غذایی قرار دهد. بیش از 2 یا 3 وعده ماهی در هفته (از جمله ماهی کنسرو شده) نخورید. کوسه، اره ماهی، شاه ماهی نخورید. این ماهی ها دارای سطوح بالایی از جیوه هستند که می تواند به کودک شما آسیب برساند. اگر ماهی تن می خورید، مطمئن شوید که ماهی تن سبک است. میوه ها و سبزیجات . تمام محصولات را قبل از خوردن بشویید. تخته های برش و ظروف را تمیز نگه دارید.
لبنیات هر روز 4 وعده یا بیشتر بخورید. به شما کلسیم کافی برای شما و کودکتان می دهد. شیر غیر پاستوریزه ننوشید و فرآورده های شیر غیر پاستوریزه مصرف نکنید. اینها ممکن است دارای باکتری هایی باشند که می توانند باعث عفونت شوند. این مورد شامل پنیرهای نرم مانند بری، فتا، کاممبر، و پنیر آبی یا پنیرهای سبک مکزیکی می شود.
جایگزین های قند برخی از شیرین کننده های مصنوعی در حد اعتدال مناسب هستند.
کافئین  هر روز بیش از 1 یا 2 فنجان قهوه یا سایر نوشیدنی های حاوی کافئین ننوشید.

آیا می توانم دارو مصرف کنم؟

قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. این شامل نسخه ها، مسکن ها و داروهای بدون نسخه است. برخی از داروها می توانند باعث نقص مادرزادی شوند، به خصوص اگر در 3 ماه اول بارداری مصرف شوند.

بیشتر بخوانید: زایمان در آب

آیا می توانم ویتامین مصرف کنم؟

زنان باردار باید حداقل 400 میکروگرم  اسید فولیک در روز مصرف کنند. می تواند به جلوگیری از مشکلات مغز و ستون فقرات کودک شما کمک کند. اگر به بیش از 400 میکروگرم نیاز دارید از پزشک خود بپرسید. بهتر است قبل از بارداری مصرف فولیک اسید را شروع کنید. شما می توانید اسید فولیک را از مصرف یک ویتامین قبل از تولد دریافت کنید. شما باید این را هر روز مصرف کنید. از مصرف سایر ویتامین ها یا مکمل ها بدون تایید پزشک خودداری کنید.

چه مدت می توانم به کار ادامه دهم؟

اینکه چقدر در بارداری دیر کار می کنید برای هر فردی متفاوت است. شغل و محیط کار شما نقش زیادی دارد. به عنوان مثال، مشاغلی که شامل تشعشع، سرب و سایر مواد مانند مس و جیوه است، می تواند برای کودک شما مضر باشد. اگر شغل شما فعال است، ممکن است نتوانید برای مدت طولانی کار کنید. تصور نمی شود که کارهای میز به کودک شما آسیب برساند. با این حال، شما نباید کامپیوتر را روی شکم یا رحم خود قرار دهید.

سلامت کلی شما نیز در مدت زمانی که کار می کنید نقش دارد. اگر در خطر مشکلات خاصی یا زایمان زودرس هستید، ممکن است در بستر استراحت کرده باشید و نتوانید کار کنید.

ورزش در دوران بارداری

ورزش در دوران بارداری

مگر اینکه در دوران بارداری مشکلی نداشته باشید، باید به طور منظم ورزش کنید. ورزش سبک زندگی سالم را ترویج می کند و می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند. سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. در مورد هر شرایطی که ممکن است از ورزش جلوگیری کند با پزشک خود صحبت کنید. برخی از زنان می گویند ورزش در دوران بارداری، زایمان و زایمان را آسان تر می کند. پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. اگر قبل از بارداری فعال بودید، احتمالا ادامه آن بی خطر است. اگر قبل از بارداری فعال نبودید، به آرامی شروع کنید. به بدن خود گوش دهید و زیاده روی نکنید. برای جلوگیری از گرمازدگی یا کم آبی بدن، به خصوص در سه ماهه دوم، مقدار زیادی آب بنوشید. بهتر است از ورزش هایی که ممکن است باعث زمین خوردن شما شوند اجتناب کنید. اگر با ورزش علائمی داشتید، مانند:

  • تاری دید
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • دل درد

آیا می توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، اگر نگرانی دارید یا در معرض خطر مشکلات هستید، با پزشک خود صحبت کنید. میزان علاقه برخی از زنان به رابطه جنسی در زمان بارداری تغییر می کند. همانطور که رشد می کنید، ممکن است لازم باشد موقعیت های مختلفی را امتحان کنید، مانند دراز کشیدن به پهلو یا بالا بودن.

چه کاری می توانم انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم؟

در زیر عوارض جانبی رایج بارداری با نکاتی در مورد نحوه مدیریت آنها آورده شده است:

تهوع صبحگاهی: حالت تهوع یا استفراغ ممکن است در هر زمانی در طول روز (یا شب) ایجاد شود. سعی کنید وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید. از غذاهای چرب، تند یا اسیدی خودداری کنید. بعضی از خانم ها وقتی معده شان خالی است حالت تهوع بیشتری دارند. اگر تهوع صبحگاهی باعث کاهش وزن شما می شود یا از 3 ماه اول بارداری گذشته است، با پزشک خود مشورت کنید.
خستگی: زمانی که باردار هستید خستگی رایج است. سعی کنید استراحت کافی داشته باشید یا در صورت امکان چرت بزنید. اگر علائم خستگی را دارید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است کم خونی داشته باشید.
گرفتگی عضلات پا: فعال بودن می تواند به کاهش گرفتگی عضلات پا کمک کند. ساق پای خود را با خم کردن پا به سمت زانو بکشید. همچنین با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید.

هموروئید: سعی کنید از یبوست جلوگیری کنید. در هنگام اجابت مزاج زور نزنید. بعد از اجابت مزاج خود را به خوبی تمیز کنید. دستمال مرطوب ممکن است احساس بهتری نسبت به دستمال توالت داشته باشد. در صورت لزوم از حمام های گرم استفاده کنید.

رگهای واریسی: از لباس هایی که محکم دور کمر یا پاهای شما قرار می گیرد خودداری کنید. تا جایی که می توانید استراحت کنید و پاهای خود را بالا بگذارید. از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اینها می توانند به پیشگیری یا کاهش واریس کمک کنند.
بد خلقی: هورمون های شما در دوران بارداری در حال تغییر هستند. تمام زندگی شما در حال تغییر است. زیاد به خودت سخت نگیر اگر غمگین هستید یا به خودکشی فکر می کنید فورا کمک بگیرید.
سوزش سر دل: وعده های غذایی مکرر و کوچک بخورید. از غذاهای تند، چرب یا اسیدی خودداری کنید. بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید. در مورد مصرف آنتی اسیدها از پزشک خود سوال کنید.
عفونت های مخمری: میزان ترشحات از واژن شما می تواند در دوران بارداری افزایش یابد. عفونت های قارچی که می توانند باعث ترشح شوند نیز شایع هستند. در صورت مشاهده هرگونه ترشح غیرعادی یا بوی بد با پزشک خود صحبت کنید.
خونریزی لثه: مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. برای تمیز کردن به دندانپزشک خود مراجعه کنید. چون باردار هستید از مراجعه به دندانپزشکی خودداری کنید. فقط حتما به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.
گرفتگی بینی: تغییرات در سطح هورمون زنانه استروژن می تواند باعث گرفتگی بینی شود. همچنین ممکن است خونریزی بینی داشته باشید .
ادم (مایع نگهدارنده): تا جایی که می توانید پاهای خود را بالا نگه دارید. هنگام خواب به پهلوی چپ دراز بکشید. این وضعیت به جریان بهتر خون از پاهای شما به قلب کمک می کند. از دیورتیک ها (قرص های آب) استفاده نکنید.
تغییرات پوستیک: علائم کشش به صورت علائم قرمز روی پوست شما ظاهر می شود. لوسیون می تواند به مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش خارش و خشکی پوست کمک کند. سعی کنید از نور خورشید دوری کنید یا از کرم ضد آفتاب برای کمک به کاهش این علائم استفاده کنید. بیشتر علائم بعد از بارداری محو می شوند.

مواردی که در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید

  • سیگار نکشید یا در اطراف افرادی که سیگار می کشند نباشید .
  • از مواد مخدر استفاده نکنید . کوکائین، هروئین، ماری جوانا و سایر مواد مخدر خطر سقط جنین، زایمان زودرس و نقایص مادرزادی را افزایش می دهند.
  • الکل ننوشید . نوشیدن الکل عامل اصلی نقایص مادرزادی قابل پیشگیری از جمله اختلال الکل جنینی است .
  • جعبه خاک گربه را تمیز نکنید یا گوشت قرمز خام یا نیم پز نخورید  ممکن است به توکسوپلاسموز مبتلا شوید ، بیماری که می تواند باعث نقص مادرزادی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

  1. خون یا مایعی که از واژن شما می آید
  2. تورم ناگهانی یا شدید صورت یا انگشتان
  3. سردردهایی که شدید هستند یا از بین نمی روند
  4. حالت تهوع و استفراغی که از بین نمی رود
  5. سرگیجه
  6. تاری یا تاری دید
  7. درد یا گرفتگی شدید در زیر شکم شما
  8. لرز یا تب
  9. تغییر در حرکات کودک شما
  10. ادرار کمتر یا سوزش هنگام ادرار کردن
  11. یک بیماری یا عفونت
  12. هر علامت دیگری که شما را آزار می دهد