دکتر ندا سالاریه

لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

دارای بورد تخصصی زنان از دانشگاه شهید بهشتی

عمل کیست تخمدان

عمل کیست تخمدان چیست از شایع ترین بیماری های زنان می توان به این مشکل اشاره کرد. دو عضو پایینی رحم، تخمدان ها هستند که وظیفه آن ها تولید هورمون استروژن است. از شایع ترین آنها می توان فولیکولی را نام برد.درصد بالایی از زنان به به این عارضه دچار میشوند و از وجود آن اطلاعی ندارند. در برخی موارد این گونه کیست ها به خودی خود از بین می روند و علائمی ندارند و گاهی مواقع نیاز به درمان به اشکال گوناگون میباشد. به طور معمول قبل از یائسگی کیست ها به دلیل وجود چرخه قاعدگی نیازی به عمل جراحی ندارند. اصولا جراحی زمانی توصیه می شود که موارد مشکوک به کیست های سرطانی وجود داشته باشد. که نوع بزرگ یا پایدار به این وسیله برداشته می شوند. از دو نوع جراحی برای رفع  و درمان کیست تخمدان استفاده می شود :

لاپاروسکوپی

لاپاراتومی

عمل کیست تخمدان چیست

کیست های تخمدان به دو دسته تقسیم می شوند :

فانکشنال : (Functional)

• فولیکولی
  • لوئتال

نان فانکشنال : (Nonfunctional)

پاتولوژیک

غیر پاتولوژیک

در گروه پاتولوژیک ها دو دسته اند :

بدخیم و خوش خیم
گروه خوش خیم

• آدنوما
  • اندومتریوما
  • درموئید
  • پلی کیستیک
  • هموراژیک

درمان کیست تخمدان

هزینه عمل کیست تخمدان در تهران

هیچ راه قطعی برای جلوگیری از ایجاد عمل کیست تخمدان وجود ندارد.توصیه میشود با انجام معاینات منظم (هر شش ماه یک بار) از شرایط درونی خود اطلاع داشته باشید و در صورت نیاز سریعا اقدامات لازمه را انجام دهید. نوع خوش‌ خیم سرطانی نمی‌شوند. اما علائم سرطان تخمدان می‌تواند شبیه علائم آن باشد، بنابراین مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص صحیح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هزینه انجام جراحی این بیماری با توجه به نوع جراحی و بیمارستان (خصوصی یا دولتی ) که در آن جراحی انجام می شود متفاوت خواهد بود. همچنین در صورت تمایل برای انجام عمل کیست تخمدان توسط دکتر سالاریه و اطلاع از هزینه آن می توانید از طریق شماره تماس های 02133387619 – 02188656158 با مطب ایشان ارتباط حاصل فرمایید.

جراحی کیست تخمدان برای دختر

عمل کیست تخمدان برای دختران جوان : تعدادی دختران جوان نیز با این مشکل روبرو هستند ، شاید در گذشته این بیماری بیشتر در افراد چاق دیده میشد ، اما امروزه شاهد این هستیم که دختران جوان 18 ساله حتی لاغر نیز به این مشکل مبتلا می شوند.

این بیماری می تواند ارثی و مادرزادی نیز باشد به خصوص در خانواده هایی که افراد چاق در آنها باشد. در حال حاضر شیوع این بیماری نسبت به گذشته و سی سال گذشته بیشتر شده است. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند زمانی به دکتر مراجعه می کنند که از علائم آن با خبر می شوند ، در دختران جوان که به این بیماری مبتلا میشوند کمتر متوجه این علائم شده و از این رو مراجعه به متخصص زنان خوب به دختران 16 سال به بالا توصیه می شود .

عمل کیست تخمدان

جراحی کیست تخمدان آدنوما

آدنوما از سلول های بیرونی تخمدان که آن را احاطه کرده اند،تشکیل می شود.برخی از آن ها حاوی مایعی غلیظ و مخاطی اند در حالی که بقیه از آب پر شده اند.این نوع معمولا به جای رشد درون تخمدان، به وسیله ی جز ساقه مانندی به دیواره بیرونی می چسبد و با این کارمی تواند رشد قابل توجهی داشته باشد. کیست آدنوما به ندرت می توانند سرطان زا باشند و باید با جراحی برداشته شوند.

جراحی کیست اندومتریوما : اندومتریوما زمانی شکل می گیرد که بافت اندومتری (بافت از داخل رحم) به طور غیر طبیعی به تخمدان ها متصل می شود و در تخمدان ها رشد می کند. این تکه های سلول های اندومتر کیست های کوچک را ایجاد می کند که در هنگام تحریک توسط هورمون های قاعدگی به کیست های بیشتر تبدیل می شوند. در صورت عدم بارداری، بافت اندومتری در هنگام خونریزی قاعدگی از بدن دفع می شود.

جراحی کیست درموئید : یکی از انواع کیست هایی که توده هایی خوش خیم می باشد. این توده به علت دارا بودن موادی از جمله مو و غضروف و چربی و دندان با این نام شناخته می شود و بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا سلول های بنیادی ایجاد می شود،که منشاء این سلول ها به دوران جنینی بازمیگردد در واقع می توان گفت کیست ناشی از اختلالی در تکامل بافت پوست در دوران جنینی ایجاد شده این معمولاً در دوران کودکی تا بزرگسالی قابل مشاهده نیست.

درمان کیست تخمدان

عمل کیست تخمدان هموراژیک

مواردی بوجود می آید که در اثر جراحت بافت عروق خونی کوچک به درون کیسه تخمک هاوی خون باشند.

فولیکولی : هر زن دو تخمدان دارد که تخمک از این قسمت ها به درون رحم رفته تا با اسپرم لقاح کنند.تخمک درون فولیکول ساخته می شود که شامل فلوئید است و از تخمک در طول مدت رشدش نگه داری میکند.زمانی که تخمک آزاد می شود،فولیکول میترکد. در برخی موارد، فولیکول مایعات درونش را تخلیه نمی کند و یا پس از آزادسازی تخمک جمع می شود و یا اصلا تخمکی آزاد نمی کند.

کیست های لوئتال : این نوع نسبت به نوع قبلی نادر تر است. پس از آزادسازی تخمک، از فولیکول، بافتی به کورپوس لوئتوم با خون پر می شود که البته پس از چندماه از بین می روند. با این حال اگر این کیست ها شکاف بردارند یا پاره شوند، می توانند باعث درد و خونریزی شوند.