مطالب مفید

خونریزی بعد از سزارین

خونریزی بعد از سزارین

خونریزی پس از سزارین بخشی طبیعی از بهبودی پس از زایمان است. پس از بارداری، بدن شما باقی مانده مخاط، خون و بافت را از طریق واژن دفع می کند. این ماده به نام لوچیا شناخته می شود. ممکن است تا شش هفته لوچیا را تجربه کنید، اما رنگ و مقدار لوچیا با گذشت زمان کاهش می یابد. همچنین ممکن است پس از سزارین، ترشحات صورتی یا آبکی را تجربه کنید.

شدت خونریزی چقدر است؟

پس از سزارین خونریزی شدید و قرمز تیره را تجربه خواهید کرد که پس از چند روز کاهش می یابد. همچنین ممکن است در روزهای اولیه دوره پس از زایمان متوجه لخته شدن آن شوید. لخته ها می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و ممکن است به بزرگی یک آلو باشند. پس از سزارین، ممکن است بعد از 24 ساعت خونریزی کمتری نسبت به فردی که زایمان طبیعی داشته باشد، تجربه کنید. در روزهای بعد از سزارین، خونریزی شما باید کمتر شود. رنگ لوچیا نیز تغییر می کند و پس از چند هفته به رنگ قهوه ای، قرمز روشن تر، صورتی روشن و در نهایت سفید می شود. همچنین ممکن است چند لخته بیشتر ترشح کنید، اما باید کوچکتر باشند و کمتر از روزهای اولیه پس از زایمان ظاهر شوند. ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا خونریزی خفیف متوقف شود. خونریزی که پس از چهار تا شش هفته پس از زایمان از سر گرفته می شود، ممکن است نشانه قاعدگی شما باشد. اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است بازگشت قاعدگی بیشتر طول بکشد

نحوه کنترل خونریزی بعد از سزارین

پس از سزارین، باید هم خونریزی واژینال و هم محل برش خود را مدیریت کنید. برای جذب خونریزی بعد از سزارین از پد بهداشتی استفاده کنید. ممکن است در چند روز اول پس از زایمان به یک پد ضخیم تر و جاذب تر نیاز داشته باشید. از استفاده از تامپون بعد از سزارین یا زایمان طبیعی خودداری کنید. استفاده از تامپون ها را در معاینه شش هفته ای پس از زایمان با پزشک خود در میان بگذارید و تا زمانی که پزشکتان تأییدیه ای به شما نداده است از استفاده از آن خودداری کنید.

شیردهی ممکن است به کاهش خونریزی بعد از سزارین کمک کند. این به این دلیل است که ماهیچه های رحم و رگ های خونی اطراف در طول شیردهی منقبض می شوند. این انقباضات خونریزی را کم می کند، اما ممکن است در روزهای بعد از زایمان دردناک باشد. ممکن است بخواهید در مورد داروهای مسکن با پزشک خود صحبت کنید یا از کمپرس گرم روی شکم برای تسکین درد ناشی از این انقباضات استفاده کنید.

چرا بعد از سزارین خونریزی افزایش می یابد؟

ممکن است با افزایش سطح فعالیت خود در هفته های بعد از سزارین متوجه خونریزی بیشتری شوید. به خاطر داشته باشید که فشار فیزیکی بر بدن شما در دوره ی پس از زایمان می تواند باعث خونریزی بیشتر شود. سعی کنید در زمان بهبودی فعالیت خود را محدود کنید و توصیه های پزشک خود را برای از سرگیری فعالیت های خاص مانند بلند کردن اجسام سنگین دنبال کنید.

محل برش سزارین

محل برش سزارین

ممکن است برش شما در روزهای اولیه پس از سزارین تخلیه شود، اما نباید خونریزی داشته باشید.

با تمیز نگه داشتن برش خود از آن مراقبت کنید. محل برش را به آرامی با آب و صابون بشویید و اجازه دهید در هوا خشک شود.

قبل از شستن ناحیه برای اولین بار از پزشک خود بپرسید تا مطمئن شوید که خیس شدن ناحیه مشکلی ندارد. آنها ممکن است در ابتدا توصیه کنند که سایت را برای چند روز اول پس از زایمان خشک نگه دارید.

علاوه بر این، دستورالعمل های پزشک خود را برای مراقبت از محل برش دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: زایمان در آب

افزایش خونریزی

خونریزی که به مرور زمان پس از سزارین افزایش می یابد، باعث نگرانی است و باید بلافاصله توسط پزشک بررسی شود. اگر:

  • خونریزی شدیدتر یا رنگ تیره تر می شود
  • لخته های خون بزرگتر از آلو هستند
  • ترشحات شما بوی غیر معمولی دارد
  • علائم شبیه آنفولانزا، مانند تب یا لرز
  • غش یا سرگیجه
  • حالت تهوع
  • گرفتگی
  • درد هنگام ادرار کردن
  • پس از سزارین، محل برش خود را برای علائم عفونت زیر نظر بگیرید. اگر محل برش شما شروع به خونریزی یا تورم کرد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

در دوران نقاهت پس از سزارین چه انتظاری باید داشت؟

پس از سزارین باید چندین هفته از بدن خود مراقبت کنید. این روش یک جراحی بزرگ در نظر گرفته می شود و برای بهبودی بدن به زمان نیاز دارید. پس از سزارین باید استراحت کنید. , و موارد زیر را رعایت کنید:

  • گذراندن وقت در رختخواب
  • خوردن غذای مقوی
    نوشیدن آب فراوان
  • خواب کافی
    ممکن است پزشک به شما توصیه کند که پس از سزارین پیاده روی کوتاهی انجام دهید و هر روز کم کم فعالیت خود را افزایش دهید. تا زمانی که بدنتان نتواند از عهده آن برآید، از فعالیت های شدید مانند بلند کردن یا درگیر شدن در کارهای خانه خودداری کنید. اگر خونریزی یا سایر علائم خستگی را تجربه کردید، مطمئن شوید که از فعالیت بدنی عقب نشینی کنید.

خونریزی بعد از سزارین قابل انتظار است و با گذشت زمان کاهش می یابد. بلافاصله پس از سزارین متوجه خونریزی شدیدتر خواهید شد و به مرور زمان کاهش می یابد. خونریزی باید پس از چهار تا شش هفته به طور کامل متوقف شود.

افزایش خونریزی می تواند نشانه ای از عوارض پس از زایمان یا فعالیت بدنی بیش از حد باشد.

روش های قطع خونریزی بعد از زایمان؟

درمان های مختلفی برای خونریزی پس از زایمان وجود دارد. علت خونریزی شما به پزشک کمک می کند تا تصمیم بگیرد چه چیزی برای شما بهترین است.

آنها می توانند:

  • برای کمک به انقباض رحم به شما دارو بدهید
  • رحم خود را ماساژ دهید
  • تکه هایی از جفت را که هنوز در رحم شما وجود دارد بردارید
  • انجام لاپاراتومی: جراحی برای باز کردن شکم برای یافتن علت خونریزی و توقف آن
  •  انتقال خون: خون از طریق لوله ای که در رگ می رود به شما داده می شود تا به جایگزینی خون از دست رفته شما کمک کند.
  • هیسترکتومی: برداشتن رحم با جراحی
  • برای جلوگیری از خونریزی، یک شات داروی مخصوص به شما بدهند
  • از یک رادیولوژیست بخواهید که آمبولیزاسیون شریان رحمی را انجام دهد که جریان خون را به رحم شما محدود می کند.
  • از چیزی به نام بالون باکری استفاده کنید که در داخل رحم شما باد می کند و برای کمک به کاهش خونریزی فشار می آورد.