لینک های ضروری

جراحی زیبایی فک در تهران

عمل جراحی فک

فک تاثیر بسیاری در زیبایی فرد دارد. سلامت و تناسب این عضو نه تنها در زیبایی فرد موثر است بلکه نقش بسیاری در تنفس، جویدن و صحبت کردن دارد. افرادی که نمی‎توانند فک بالا و پایین خود را بر روی هم چفت نمایند لازم است تا اقدام به درمان آن نماید. درمان این مهم به کمک عمل جراحی فک که به آن ارتوگناتیک گویند انجام می‎شود. این جراحی ممکن است در برخی موارد به صورت همزمان و یا پس از انجام ارتودنسی تجویز شود. عدم تناسب و تعادل فک بالا و پایین که موجب از بین رفتن توانایی قرار گرفتن دو فک بر روی هم می‎شود ممکن است بنا به دلایل مختلفی مانند سندرم جمجه و صورت و یا سایر بیماری‎ها و سندرم‎ها بروز یابد. انجام این جراحی لازم است تا پس از رشد کامل فک صورت گیرد که معمولا تا سن 18 سالگی به طول می‎انجامد.

انواع جراحی ارتوگناتیک

عمل جراحی ارتوگناتیک به کمک تکنیک‎های مختلفی قابل اجرا است. انتخاب روش و تکنیک مناسب با توجه به شرایط بیمار و میزان اختلال او توسط پزشک معالج تعیین می‎شود. بنابراین نمی‎توان روش معینی را برای تمام افراد انتخاب نمود. از جمله رایج‎ترین انواع ارتوگناتیک باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • جراحی فک بالا

این جراحی فک بالا را از دیگر استخوان‎های صورت جدا می‎نماید. بنابراین امکان جابه‎جایی و قرار دادن آن در نقطه مناسب‎تر ایجاد می‎گردد.

  • جراحی فک پایین

این جراحی به کمک ایجاد برش‎های بسیار کوچکی در طرفین فک پایین انجام می‎شود. این جراحی به حرکت فک پایین به جلو و یا عقب بنا به شرایط بیمار کمک می‎نماید.

  • جراحی استئوتومی هر دو فک

این جراحی شامل جراحی فک بالا و پایین می‎شود و برای افرادی با ناهنجاری‎های پیچیده‎تر تجویز می‎گردد. جراحی استئوتومی قابل اجرا برای افرادی است که هر دو فک ان‎ها دچار ناهنجاری و ناهماهنگی است و یا عدم تقارن فک آن‎ها به وضوح قابل مشاهده باشد. همچنین این جراحی در مواردی که فاصله بین فک بالا و پایین بسیار باشد نیز لازم می‎باشد.

  • جراحی جینوپلاستی

جراحی چانه که به ان جینوپلاستی نیز گویند با هدف بهبود حالت و فرم کلی چانه انجام می‎شود. به این معنا که در این جراحی چانه از فک پایین جدا می‎شود و به سمت جلو حرکت می‎کند در نتیجه چانه کوتاه‎تر و یا کشیده‎تر به نظر می‎آید.

مزایای ناشی از جراحی ارتوگناتیک

جراحی ارتوگناتیک که در واقع به نوعی هم جراحی زیبایی و هم جراحی درمانی است منجر به مزایای بسیاری برای فرد می‎گردد. از جمله مهم‎ترین آن‎ها باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش طول عمر دندان‎ها
  • انطباق طبیعی فک‎ها
  • بهبود آپنه خواب به معنای انسداد مجرای تنفسی در خواب
  • افزایش بهبودی زیبایی فرم کلی صورت
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود کیفیت جویدن
  • بهبود روند صحبت کردن

نکات ضروری در جراحی ارتوگناتیک

عمل جراحی ارتوگناتیک زمانی با موفقیت همراه خواهد بود که بیمار نکات ضروری قبل و بعد از جراحی را به درستی رعایت نماید. این نکات در افراد مختلف بنا به شرایط جسمی و یا نوع جراحی آن‎ها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین پیش از شروع روند جراحی پزشک این نکات را به طلاع بیمار می‎رساند. از جمله مهم‎ترین نکاتی که لازم است فرد قبل و بعد از جراحی ارتوگناتیک رعایت نماید باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • اجتناب از مصرف دخانیات و نوشیدنی‎های الکلی دو هفته قبل و بعد از جراحی موجب بهبود روند دوره نقاهت می‎گردد.
  • ویتامین‎ها و داروهای رقیق کننده خون مانند اسپرین می‎تواند منجر به افزایش احتمال خونریزی در حین جراحی و پس از آن گردد. بنابراین ضروری است دو هفته قبل و بعد از عمل از مصرف آن خودداری گردد و در صورتی که مصرف این داروها توسط پزشک تجویز شده باشد جهت تغییر نوع آن و قرار دادن جایگزینی برای مصرف با پزشک مشورت گردد.
  • رعایت بهداشت دهان پس از انجام جراحی بسیار حائز اهمیت است.
  • استراحت کافی و رعایت رژیم غذایی مناسب پس از جراحی ضروری است. این رژیم اغلب شامل مصرف مایعات و غذاهای غیرجویدنی می‎باشد. زیرا ممکن است فرد تا شش هفته پس از جراحی دچار بی‎حسی باشد.
  • مصرف داروهای تجویزی پزشک در زمان مقرر منجر به کاهش درد و پیشگیری از عفونت می‎گردد..

هزینه انجام جراحی ارتوگناتیک

هزینه جراحی ارتوگناتیک وابسته به نوع آن متفاوت است. این هزینه پس از معاینه بیمار و با در نظر گرفتن معیارهای تاثیرگذار تعیین می‎گردد. از جمله مهم‎ترین عوامل موثر در تعیین این هزینه لازم است به مواردی چون نوع جراحی، علت انجام آن، شرایط جسمی بیمار، میزان تغییرات، دستمزد پزشک، هزینه‎های بیمارستان و… اشاره نمود. لازم به ذکر است اغلب شرکت‎های بیمه هزینه ناشی از جراحی‎های زیبایی را تحت پوشش خود قرار نمی‎دهد اما در صورتی که ثابت شود انجام این جراحی برای کیفیت و سلامت فرد اهمیت دارد ممکن است بخشی از هزینه ‎ها را متقبل شود. بنابراین ضروری است پیش از اقدام به جراحی با مشاور بیمه خود مشورت نمایید.

انتخاب پزشک مناسب

کسب نتایج مطلوب از روند جراحی ارتوگناتیک تا حد زیادی وابسته به انتخاب پزشک مناسب است. در صورتی که پزشک تجربه و مهارت کافی برای انجام این جراحی را نداشته باشد نمی‎توان انتظار نتایج موفقیت آمیزی از روند این جراحی را داشت و ممکن است منجر به عوارضی بعضاً جبران ناپذیر برای فرد گردد. همچنین انتخاب پزشک مناسب به معنای انتخاب روش درمانی موثر است. چنانچه پزشک دقت و حساسیت کافی در این زمینه را داشته باشد نه تنها روند جراحی با موفقیت همراه خواهد بود بلکه نتایج حاصل از آن نیز مطلوب است. بنابراین ضروری است تا در این انتخاب دقت و حساسیت بسیاری به کار برده شود.

میزان ماندگاری نتایج حاصل از جراحی فک

نتایج حاصل از جراحی فک و یا ارتوگناتیک در اغلب موارد موفقیت آمیز است. البته که این مهم تحت تاثیر عوامل و شرایط مختلفی مانند انتخاب پزشک مناسب و رعایت نکات ضروری می‎باشد. این نتایج اغلب ماندگاری دائمی دارد و نیاز به جراحی ترمیمی و مجدد ندارد. لازم است بدانید نتایج نهایی ارتوگناتیک ممکن است تا 6 هفته پس از انجام جراحی قابل مشاهده نباشد و فرد همچنان دچار بی‎حسی و یا تورم در ناحیه دهان باشد اما این موضوع نگران کننده نیست و به مرور زمان از بین می‎رود.