زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست ؟ برجستگی های گوشتی نرمی روی اندام تناسلی هستند، که عامل آن HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است. این بیماری از شایع ترین بیماری های تناسلی است. بسیاری از انواع این بیماری بدون علامت می مانند، به خودی خود خوب می شوند و برخی عفونی شده و گسترش پیدا می کنند. برخی از انواع آنها نیز باعث درد، ناراحتی و خارش می‌شوند.

ویروس HPV برای زنان خیلی خطرناک است زیرا نوع High risk آن می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

نکات مهم

1. توسط ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.
  2. هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد اما زنان نسبت به این عارضه آسیب‌پذیرتر هستند.
  3. قابل‌درمان هستند اما ممکن است مجدداً عود کنند مگر آنکه عفونت ناشی از آن‌ها نیز درمان شود.

زگیل تناسلی چیست ؟

از راه فعالیت جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می‌شوند. زگیل ممکن است تا چندین هفته یا چندین ماه پس از ابتلا به عفونت بروز نکند.

همیشه با چشم قابل‌رؤیت نیستند. این ها ممکن است بسیار کوچک، هم‌رنگ پوست یا کمی تیره‌تر باشند. نوک زگیل‌ها شبیه گل‌کلم است و اگر به آن ها دست بزنید بافتی هموار یا کمی برآمده دارند. این عارضه ممکن است به‌صورت خوشه‌ای ایجاد شود.

این مشکل در مردان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود :

• آلت تناسلی
  • بیضه
  • کشالهٔ ران
  • ران‌ها
  • داخل یا اطراف مقعد

محل بروز در زنان عبارت است از :

• داخل واژن یا مقعد
  • خارج واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم

همچنین ممکن است روی لب‌ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که رابطهٔ جنسی دهانی با فرد آلوده به HPV داشته است نیز بروز کنند.

حتی اگر نتوانید آن را مشاهده کنید، باز هم می‌توانند باعث ایجاد علائمی نظیر علائم زیر شوند:

• ترشحات واژن
  • خارش
  • سوزش

اگر گسترش پیدا کنند یا بزرگ شوند، شرایط بیمار سخت یا حتی دردناک می‌شود.

گالری عکس زگیل تناسلی

درمان خانگی زگیل تناسلی

عفونت HPV دلیل اصلی سرطان دهانهٔ رحم است. این عفونت همچنین می‌تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلول‌های دهانهٔ رحم شود که به آن دیسپلازیا می‌گویند.

انواع دیگر HPV ممکن است باعث سرطان رحم شود. رحم اندام تناسلی خارجی زنان است. آن‌ها همچنین باعث سرطان آلت و مقعد نیز می‌شوند.

برای تشخیص این عارضه، پزشک معمولاً سؤالاتی را در خصوص سلامت و سابقهٔ جنسی شما می‌پرسد. این سؤالات شامل علائمی است که تجربه کرده‌اید و زمان‌هایی که وارد رابطهٔ جنسی، از جمله رابطهٔ جنسی دهانی، بدون کاندوم یا سد دهانی شده‌اید.

پزشک همچنین ممکن است از هرجایی که مشکوک به بروز زگیل هستید نیز معاینه فیزیکی انجام دهد. همینطور ممکن است که پزشک انجام بیوپسی را تجویز کند. در طی این آزمایش، یک تکه از ضایعات برداشته شده و برای انجام آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

علت ایجاد زگیل تناسلی چیست ؟

اکثر علت ایجاد آنها ناشی از HPV هستند. 30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که اندام‌های تناسلی را هدف قرار می‌دهند اما تنها چند نوع از این ویروس باعث ایجاد این مشکل می‌شود. بیشترین راه سرایت ویروس HPV از راه تماس پوستی است، به همین دلیل است که به آن STI می‌گویند.

در حقیقت، HPV به‌قدری شایع است که منبع موثقی از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) می‌گوید: افرادی که بیشترین فعالیت جنسی را دارند بالاخره روزی به این عارضه مبتلا می‌شوند.این ویروس همیشه هم منجر به عوارضی نظیر زگیل تناسلی نمی‌شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس به‌خودی‌خود از بین می‌رود و هیچ مشکلی نیز برای سلامت فرد ایجاد نمی‌کند.

زگیل تناسلی در بانوان

مطالب کرتبط با این پست : متخصص زنان در شمال تهران

زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود ؟

درحالی‌ که اغلب با گذشت زمان از بین می‌روند، ویروس HPV می‌تواند در سلول‌های پوست شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول عمر خود باز هم به این عارضه دچار شوید؛ بنابراین کنترل علائم این عارضه اهمیت زیادی دارد زیرا نمی‌خواهید که این ویروس را به دیگران منتقل کنید. بااین‌حال، حتی زمانی که هیچ نشانه یا زگیل قابل‌رؤیتی وجود ندارد هم این زگیل‌های تناسلی قابل‌سرایت به دیگران هستند.

پزشک برای درمان زگیل‌ها ممکن است پمادهای موضعی زیر را تجویز کند:

• ایمی‌کیمود (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

اگر زگیل‌های قابل‌رؤیت با گذشت زمان از بین نروند، باید با جراحی سرپایی آن‌ها را بردارید. پزشک به شیوه‌های زیر نیز می‌تواند زگیل‌ها را بردارد:

• الکتروکوتری یا سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی
  • جراحی سرمایشی یا فریزکردن زگیل‌ها
  • درمان با لیزر
  • اکسیزیون یا برش
  • تزریق اینترفرون دارویی

اگر زن و مبتلا به به این مشکل هستید، لازم است که پس از درمان اولیه، هر 3 تا 6 ماه آزمایش پاپ‌اسمیر بدهید. این آزمایش‌ها به پزشک امکان می‌دهد تا هرگونه تغییر در دهانهٔ رحم شما را نظارت کند. نظارت مسئلهٔ مهمی است زیرا ریسک ابتلای شما به سرطان دهانهٔ رحم بیشتر است. خطر سرطانی شدن انواع HPV که باعث زگیل‌ های تناسلی می‌شوند کم است. هرچند، ممکن است به ویروس‌های HPV دیگری نیز مبتلا باشید که برخی از آن‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

درمان قطعی زگیل تناسلی

از درمان‌های غیرنسخه‌ای مخصوص زگیل دست برای زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل دست و اندام تناسلی توسط انواع مختلفی از HPV ایجاد می‌شوند و درمان لازم برای زگیل سایر بخش‌های بدن اغلب قوی‌تر از درمان مختص اندام تناسلی است. ضرر استفاده از درمان اشتباه بیشتر از منفعت آن است.

برخی درمان‌های خانگی در میان مردم مفید محسوب می‌شوند اما ممکن است حتی به بدن شما ضرر برساند. قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

دورنمای بیماری و کنار آمدن با آن

این مشکل از عوارض عفونت HPV است که عارضه‌ای شایع و قابل‌درمان است. می‌توانند با گذشت زمان از بین بروند اما درمان برای پیشگیری از بازگشت آن‌ها و عوارض احتمالی مهم است.

اگر فکر می‌کنید به به این مشکل مبتلا هستید با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند این مشکل را تشخیص دهند و بهترین گزینه‌های درمانی را به شما ارائه کنند.

به‌علاوه، صحبت با شریک جنسی‌تان نیز اهمیت زیادی دارد. ممکن است به نظر مشکل باشد اما روراست بودن در مورد شرایط خودتان کمک می‌کند تا شریک جنسی‌تان را از ابتلا به آن و عفونت HPV محافظت کنید.

در چه کسانی این بیماری شایع است ؟

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد ؛ اما این عارضه در افراد زیر بیشتر شایع است:

• افراد زیر 30 سال
  • افراد سیگاری
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • افرادی با سابقهٔ کودک‌ آزاری
  • افرادی که مادرشان در زمان زایمان به این عارضه مبتلا بوده است

زگیل تناسلی صرفاً برای زنان

از آنجائی که ممکن است داخل بدن زنان زده شده باشند، پزشک مجبور است معاینهٔ لگنی انجام دهد. آن‌ها ممکن است از محلول اسیدی ملایم استفاده کنند تا زگیل‌ها بیشتر خود را نشان دهند.

پزشک ممکن است آزمایش پاپ (همان پاپ‌اسمیر) را نیز انجام دهد. در این آزمایش، سلولی از دهانهٔ رحم برداشته می‌شود. سپس این سلول‌ها از لحاظ دارا بودن ویروس HPV مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

انواع خاصی از HPV ممکن است باعث نتایج غیرعادی تست پاپ‌اسمیر شود که می‌تواند حاکی از تغییرات پیش از سرطان باشد. اگر پزشک این ناهنجاری‌ها را تشخیص بدهد، ممکن است نیاز باشد برای کنترل هرگونه تغییر به‌طور مرتب غربالگری شوید یا نیاز به شیوه‌ای خاص به نام کولپوسکوپی داشته باشید.

اگر زن هستید و نگرانید که مبادا مبتلا به ویروس HPV ایجادکنندهٔ زگیل شده باشید، پزشک می‌تواند آزمایش DNA انجام دهد. با این آزمایش نوع HPV که دربدن شماست مشخص خواهد شد. هنوز هیچ تست HPV برای مردان وجود ندارد.

متخصص زنان خوب در شمال تهران

درمان زگیل تناسلی در شمال تهران

واکسن‌های HPV به نام گارداسیل و گارداسیل 9 می‌توانند مردان و زنان را در مقابل انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی و انواعی که باعث سرطان دهانهٔ رحم می‌شوند مصون کنند.

واکسن کارواریکس نیز موجود است. این واکسن برای محافظت در برابر سرطان دهانه رحم است.

افراد 9 ساله و حتی تا 45 ساله می‌توانند واکسن HPV دریافت کنند. این واکسن، بسته به سن، در 2 یا 3 نوبت تزریق می‌شود. هر دو نوع واکسن باید زمانی تزریق شود که فرد هنوز از لحاظ جنسی فعال نشده باشد زیرا این واکسن‌ها قبل از اینکه فرد در معرض ویروس HPV قرار بگیرد تأثیر بیشتری می‌گذارند.

استفاده از کاندوم یا سد دهانی در هر بار رابطهٔ جنسی می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.

7 thoughts on “زگیل تناسلی

1. rezagheasvand گفت:

2. سعید گفت:

تنها دارو برای درمان زگيل تناسلي قرص هاي AHCC هستش فقط توی ایران هیچ جا پیدا نمیشه . من یک بسته از قرص AHCC پلاتینیوم رو اول از سایت مالتینا گرفتم البته بیچارم کردن تا برسه بیشتر از 4 – 5 ماه طول کشید اشکمو دراوردن تا بهم تحویل بدن ولی 2 تا بسته بعدی رو از شرکت فرازطب گرفتم . همون روز هم که واریز کردم بهم تحویل دادن
    .. من الان 3 ماهه دارم استفاده می کنم از یک ماهه پیش زگیل هام یکی یکی دارن خشک میشن و می افتن .. یه قطره و یک کرم هم کنارش استفاده می کنم. اون قطره و کرم هم نمی دونم چیه خودشون کناره قرص برام فرستادن
    به شما هم پیشنهاد می کنم جای اینکه انقدر نگران باشین یکم هزینه کنید و خودتون رو درمان کنید
    سلامتی آدم ارزشش خیلی بیشتره … خودتون رو درمان نکنید دو روز دیگه سرطان می گیرید اون موقع 100 برابرش رو باید خرجه سرطان بکنید

آدرس سایتشون رو یادم نیست ولی توی گوگل هم به فارسی بزنید ” فرازطب ” سایتشون رو براتون میاره .. تماس میگیرید میفرستن

1. honey گفت:

میشه بهم پیام بدید لطفا …یه عالمه سوال دارم…ایدی تلگراممم
      @evergreen99

3. ن گفت:

4. امیر گفت:

با سلام
    من زگیل تناسلی داشتم و با استفاده از معجون ژل رویال که از پیج زیر تهیه کردم و مکمل تخصصی برای زگیل و تبخال تناسلی بود کاملا برطرف شد
    Royal_honey_bee

5. مریم و گفت:

سلام ، خانم متاهل هستم ، یک زائده گوشتی چندین سال است در کشاله رانم دارم ، خودم و همسرم هم پایبند مسائل اخلاقی هستیم و با کسی رابطه نداشته ایم.آیا میتونه صرفا زائده گوشتی باشه یا نه؟؟؟

1. مدیر سایت گفت:

سلام، باید معاینه شود، نمیشه اینطور نظر داد، اینکه از چه موقع ای دیده شده هم مهم هست