مطالب مفید

جراحی زیبایی آبدومینوپلاستی

جراحی زیبایی آبدومینوپلاستی : وزن نرمال و تناسب اندام معیار بسیار مهمی در افزایش زیبایی ظاهری و در پی آن افزایش اعتماد به نفس فرد است. افرادی دچار اضافه وزن اغلب پس از کاهش وزن دچار مشکلاتی در ظاهر خود اعم از شل شدن پوست و افتادگی آن می‎شوند. از بین بردن این مهم در واقع به نوعی آخرین مرحله در کاهش وزن و دستیابی به وزن و تناسب اندام است. روش‎های مختلفی برای این مهم وجود دارد که بنا به تشخیص پزشک متخصص و با توجه به نیاز فرد موثرترین و بهترین آن تجویز می‎گردد. از انواع این دست جراحی‎ها که به عمل‎های جراحی پیکرتراشی معروفند می‎توان به آبدومینوپلاستی اشاره نمود. آبدومینوپلاستی به برداشت پوست اضافه اطراف شکم و کمک به سفت شدن آن اندام کمک می‎نماید.

جراحی زیبایی آبدومینوپلاستی که به آن تامی تاک نیز گویند تحت بی‎هوشی انجام می‎گیرد و در طی آن یک برش که سایز آن بنا به تشخیص پزشک و شرایط بیمار تعیین می‎شود بر روی شکم فرد ایجاد می‎گردد. سپس پزشک با برداشت بافت چربی اضافه و میزان پوست اضافه و افتاده به افزایش زیبایی ظاهری اندام فرد کمک می‎نماید. این جراحی ممکن است به کمک تکنیک‎های مختلفی انجام شود.

موارد تجویز آبدومینوپلاستی

جراحی پیکرتراشی آبدومینوپلاستی اگرچه به افزایش زیبایی اندام کمک شایانی می‎نماید اما لازم است بدانید که نمی‎تواند کمکی به افراد با اضافه وزن بالا نماید و تنها می‎توان از این روش برای برداشت حجم کمتری از چربی اطراف شکم و پهلو جهت فرم دادن به آن و یا برداشت پوست اضافه و شل شده استفاده نمود. انجام جراحی آبدومینولاستی برای تمام افراد تجویز نمی‎شود و پزشک با توجه به شرایط فرد ممکن است از این روش استفاده نماید. از جمله مهم‎ترین شرایطی که لازم است فرد کاندید آن را دارا باشد می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قصد بارداری در آینده نداشته باشد. بارداری می‎تواند مجدد منجر به کشیدگی پوست شود.
  • به یک ثبات وزن دست یافته باشد. و مبتلا به اضافه وزن نباشد.
  • از سلامت و ایمنی بدن مناسبی برخوردار باشد تا بتواند دوران نقاهت خود را با موفقیت سپری نماید.
  • داوری خاصی مصرف نکند.
  • دچار سوء مصرف الکل و یا مواد مخدر و دخانیات نباشد.

مزایا و عوارض ناشی از آبدومینوپلاستی

جراحی پیکرتراشی آبدومینوپلاستی می‎تواند مزایای بسیاری برای فرد به همراه داشته باشد که از جمله مهم‎ترین آن باید به افزایش زیبایی ظاهری و دستیابی به اندام مورد انتظار و در نتیجه آن افزایش اعتمد به نفس اشاره نمود. اما لازم است بدانید این جراحی مانند سایر عمل‎های جراحی علاوه بر مزایایی که در پی دارد می‎تواند منجر به بروز عوارض و مشکلات بسیاری نیز گردد. بنابراین ضروری است پیش از اقدام به انجام آن با عوارض و مشکلات احتمالی این عمل جراحی آگاهی کافی داشته باشید. از جمله مهم‎ترین عوارض جراحی آبدومینوپلاستی می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بی‎حسی، درد، تورم، کبودی
  • عفونت
  • تجمع مایعات زیر پوست
  • عدم جوش خوردن زخم
  • باقی ماندن جای اسکار
  • آسیب عصبی
  • آسیب به اندام‎های مجاور
  • عدم کسب نتیجه مطلوب و مورد انتظار

البته لازم به ذکر است در صورتی که پزشک تجربه و مهارت کافی برای انجام این جراحی را داشته باشد و همچنین فرد نیز موارد ضروری مانند مراقبت از زخم و مصرف داروهای تجویز شده در زمان مناسب را به درستی رعایت نماید احتمال بروز این عوارض تا حد قابل توجهی کاهش می‎یابد.

نکات ضروری قبل و بعد از جراحی آبدومینوپلاستی

کسب نتیجه مطلوب و افزایش بهبود روند عمل جراحی آبدومینوپلاستی کاملا وابسته به رعایت نکات ضروری قبل و بعد از جراحی است. این نکات ممکن است براساس شرایط فرد و تکنیک به کار گرفته شده در روند درمان او متفاوت باشد بنابراین پزشک پیش از شروع درمان آن را به اطلاع بیمار می‎رساند. اما به  طور کلی می‎توان از مهم‎ترین این نکات به موارد زیر اشاره نمود:

  • اجتناب از مصرف دخانیات و نوشیدنی‎های الکلی دو هفته قبل و بعد از جراحی
  • خودداری از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین دو هفته قبل بعد از جرحی
  • رژیم غذایی مناسب مانند کاهش مصرف سدیم
  • استراحت کافی تا بهبودی کامل
  • پرهیز از انجام فعالیت‎های سنگین و جلوگیری از باز شدن بخیه‎ها
  • مصرف داروهای تجویزی پزشک در زمان مقرر
  • مراقبت از زخم‎ها جهت جلوگیری از عفونت
  • مراجعه منظم به پزشک

هزینه جراحی آبدومینوپلاستی

جراحی آبدومینوپلاستی در واقع نوعی جراحی زیبایی است که با هدف ایجاد اندام متناسب و ایده‎آل صورت می‎گیرد. همان طور که می‎دانید هزینه عمل‎های جراحی زیبایی به نسبت سایر جراحی‎های درمانی اندکی بیشتر است اما هزینه دقیق آن پس از معاینه بیمار توسط پزشک و با توجه به معیارهای مختلف تعیین می‎شود. از جمله موارد موثر بر این هزینه لازم است به مواردی چون میزان چربی قابل برداشت فرد، انتظار بیمار از نتیجه جراحی، دستمزد پزشک، هزینه‎های بیمارستان و… اشاره نمود. لازم به ذکر است اغلب شرکت‎های بیمه هزینه ناشی از جراحی‎های زیبایی را تحت پوشش خود قرار نمی‎دهند زیرا تاثیری بر سلامت جسمی فرد ندارد. اما بهتر است پیش از اقدام به انجام این جراحی با مشاور بیمه خود مشورت نمایید.

انتخاب پزشک مناسب

نقش پزشک در روند درمان و نتایج حاصل از آن امری غیرقابل انکار است. در صرتی که پزشک تجربه کافی نداشته باشد نمی‎توان انتظار انجام یک جراحی زیبایی بی‎نقص و بدون عوارض را از او داشت همچنین در صورتی که روند انتخاب پزشک به درستی و با حساسیت بسیار انجام شود نتایج جراحی نیز به طبع با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود. بنابراین ضروری است تا در انتخاب پزشک مناسب دقت و حساسیت بسیاری به کار برده شود.

ماندگاری نتایج جراحی آبدومینوپلاستی

نتایج جراحی آبدومینوپلاستی در اغلب موارد با موفقیت همراه است. البته این موفقیت در گرو تجربه و مهارت پزشک معالج و رعایت نکات ضروری توسط بیمار است. لازم است بدانید مانگاری نتایج این جراحی به صورت دائمی نبوده و کاملا وابسته به بیمار است. یکی از مواردی که می‎تواند نتایج آبدومینوپلاستی را دستخوش تغییرات قرار دهد عدم پیروی از سبک زندگی سالم به معنای رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش است. در چنین شرایطی اضافه وزن مجدد باز می‎گردد و ثبات وزن از بین می‎رود و در نهایت موفقیت نتیجه جراحی از بین می‎رود. بنابراین ماندگاری نتیجه این جراحی کاملا نسبی است.