خدمات

آی یو آی

آی یو آی چیست

آی یو آی چیست : امروزه با توجه به تحقیقات به عمل آمده مشکل بسیاری از زوج ها در کشور ما، نازایی می باشد. روش های جدیدی از جمله آی یو آی ابداع شده اند تا به زوج های نابارور کمک کنند.باعث می شود تا شانس تماس تخمک با اسپرم بیشتر شده و در نتیجه احتمال بارداری بیشتر می شود. در این روش مایع انزالی از مرد گرفته شده و پس از شستشوی آن از طریق واژن به درون رحم تزریق می شود. در روش این روش می توان از اسپرم های مرد و یا اسپرم های اهدایی استفاده کرد. این عمل چند دقیقه زمان میبرد و نیازی به بیهوشی ندارد.

با این روش پیشرفته، اسپرم های سریع از کند جدا شده و در زمان تحمک گذاری وارد رحم میشود. این روش یک روش بسیار ساده است که تبدیل به یک روش مناسب برای درمان نازایی شده.

آی یو آی برای چه زوج هایی انجام می شود

• زوج هایی که اسپرم اهدایی دارند : این بخش مربوط به زنانی است که باید از اسپرم اهدایی برای بارداری استفاده کنند. به این صورت است که اسپرم اهدایی منجمد شده از آزمایشگاه های معتبر گرفته میشود و قبل از استفاده گرم می شود.

• نازایی بدون دلیل مشخص : اولین روش درمان نازایی بدون دلیل مشخص می باشد که همراه با مصرف دارو جهت تحریک تخمک گذاری است.

• ناباروری خفیف اسپرم ها: از آنجا که در این روش، جداسازی اسپرم های جنبنده از اسپرم های کند و با کیفیت نامناسب انجام می شود، این روش می تواند بر برخی مشکلات از قبیل کند بودن و عدم جنبندگی اسپرم و یا شکل و اندازه نامناسب اسپرم غلبه کند.

مطالب مرتبط : زایمان با گاز انتونوکس

روش انجام ای یو ای

• زنانی که ضخامت گردن رحم بالایی دارند : مشکل ضخامت گردن رحم در گروه های سنی مختلف می تواند رخ دهد که علت آن معمولا عدم تعادل هورمون های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون می باشد. گردن رحم در زیر رحم قرار دارند که در زمان تخمک گذاری بستر مناسبی برای اسپرم تشکیل می دهند که اسپرم بتواند از واژن به لوله های فالوپ برود. در صورتی که ضخامت گردن رحم بالا باشد، مانع از حرکت اسپرم می شود. این در حالیست که در این روش اسپرم مستقیما به داخل رحم برده می شود بنا بر این از گردن رحم عبور می کند.

• ناباروری به دلیل اندومتریوز : راه حل ناباروری ناشی از اندومتریوز انجام این روش همزمان با استفاده ی دارو هایی برای تولید تخمک با کیفیت می باشد که این روش اولین روش درمانی برای حل این مشکل است.

• حساسیت به مایع منی : حساسیت به مایع منی یک مورد نادر است که در آن زن یک واکنش آلرژیک به پروتئین های موجود در اسپرم نشان می دهد. علائم آلرژی به اسپرم قرمزی، سوزش، تورم و درد در هر نقطه ای می باشد که با اسپرم تماس داشته است. بهترین درمان برای این بیماری استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی می باشد اما استفاده از کاندوم مانع از بارداری می شود. روش آی یو آی در این مورد جهت بارداری توصیه می شود زیرا اسپرم ها شسته شده و مقدار زیادی از پروتئین های آن ها حذف می شوند.

آی یو آی

آشنایی با عوارض آی یو آی

در کل بی خطر است و خطر ایجاد عوارض جدی در این روش بسیار کم می باشد. عوارض اصلی ای یو ای می تواند درد های زیر شکمی و جراحات کوچک در دهانه ی رحم باشد که این زخم ها ممکن است باعث لکه بینی شود. البته لازم به ذکر است که این خون ریزی به هیچ عنوان شانس بارداری را کم نخواهد کرد. گاهی نیز عوارض این روش می تواند عفونت باشد که احتمال ابتلا به آن بسیار پایین است.

دو هفته پس از انجام می توان تست حاملگی را انجام داد. تست زود هنگام باعث اعلام نتایج کاذب می شود. در صورتی که زن باردار نباشد می تواند یکبار دیگر ان عمل را انجام دهد. در بیشتر مواقع آی یو آی برای سه تا شش ماه انجام می شود تا شانس بارداری را افزایش دهد.

البته می تواند موارد زیر شامل عوارض IUI باشد :

عفونت

گرفتگی رحم ( انتقال ویروس از نمونه منی )

همچنین داروهای باروری جانبی می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

مشاوره با متخصص زنان خوب در تهران

درمان ناباروری با روش آی یو آی

همانطور که برای شما توضیح داده شد IUI روشی برای کمک به باردار شدن می باشد ، در طول انجام درمان باروری با IUI پزشک مورد نظر اسپرم شست شده ای را انتخاب کرده و داخل رحم قرار میدهد که زمان انجام آن در زمان تخمک گذاری تخمک ها خواهد بود. که این درمان گاها برای افزایش شانس بارداری با قرص های بارور انجام می شود.

آیا بارداری به روش آی یو آی به من کمک میکند ؟

همانطور که می دانید و به شما توضیح داده شد روش ای یو ای ، روشی بسیار ساده و بی درد است ، همانطور این روش درمان توصیه نمیشود.

زیرا این روش زمانی می تواند به شما کمک کند که مشکلات زیر را داشته باشید :

شما و همسرتان به علت وجود مشکلاتی نتوانید نزدیکی کنید.

برای بارور شدن باید به نکاتی توجه داشته باشید که اگر همسر شما دچار بیماری های مقاربتی باشد ، شاید نیاز باشد که اسپرم شسته شود تا به شما و نوزاد بیماری انتقال داده نشود.

همچنین روش IUI برای کسانی که مشکلات زیر را داشته باشند توصیه نمیشود :

دارای بیماری های شدید لوله های فالوپ

زنان به سابقه عفونت لگن

مبتلا به اندومترویز متوسط تا شدید

آماده سازی برای انجام روش IUI

برای اماده شدن و انجام بارداری به روش ای یو ای باید مراحل زیر را طی کنید تا دچار مشکل نشوید.

1- آماده سازی نمونه منی :

برای انجام و اماده سازی نمونه منی باید همسر شما یک نمونه اسپرم را در مطب دکتر فراهم سازد ، از جایی که عناصر غیر اسپرمی که در مایع منی وجود دارد میتواند باعث واکنش هایی در بدن زن شود ، نمونه شما شسته خواهد شد و اسپرم طبیعی و بسیار با کیفیتی از آن جدا شود.

2- نظارت بر تخمک گذاری :

همانطور که می دانید در این روش زمانبندی بسیار مهم و تاثیر گذار است تا شانس بارداری را در شما افزایش دهد ، از این رو شما باید از کیت پیش بینی تخمک گذاری ادرار در خانه استفاده کنید تا بتوانید زمان مشخص و زمان درستی را برای انجام این روش انتخاب کنید تا شانس بارداری شما افزایش یابد. همچنین اکثر ای یو ی ها بعد از تشخیص تخمک گذاری یک تا دو روز طول خواهد کشید . از این رو باید پزشک شما برنامه ای برای زمان بندی آی یو آی داشته باشد.

3- آماده کردن اسپرم برای IUI :

در این مرحله اسپرم بعد از 36 تا 40 ساعت پس از تخمک گذاری و یا تزریق هورمون به داخل رحم تزریق خواهد شد. همچنین تزریق اسپرم در رحم بسیار اسان و بدون درد خواهد بود.

دریافت نتایج عمل آی یو آی چقدر طول خواهد کشید ؟

خیلی زود نباید برای آزمون حاملگی اقدام کرد زیرا ممکن است نتیجه های زیر را برای شما به دنبال داشته باشد ( حداقل 2 هفته صبر کنید )

1- منفی کاذب :

اگر هورمون های بارداری قابل اندازه گیری نباشند ، نتیجه آزمایش ممکن است به اشتباه منفی باشد در صورتی که شما میتوانید باردار

2- مثبت کاذب :

اگر شما در دارو های القاء مانند HCG استفاده کرده باشید ممکن از نتایج بارداری اشتباه مثبت تشخیص داده شود.

انجام IUI در شمال تهران

این روش تقریبا ساده و بدون درد است بنا بر این می تواند بدون بیهوشی انجام شود. در این روش با استفاده از روش های خاص مایع منی شسته شده و اسپرم های شسته شده به وسیله یک لوله ی باریک از راه واژن به داخل رحم تزریق می شوند. استفاده از اسپرم سالم می تواند شانس موفقیت آی یو آی را افزایش دهد. زمان انجام آن نیز بسیار مهم است. باید به صورتی برنامه ریزی شود تا در روز و یا دو روز بعد از تخمک گذاری انجام شود. در این خصوص پزشک متخصص زنان تایین زمان مناسب را انجام می دهد.

در طی این عمل باید به گونه ای دراز بکشید که دکتر قادر به باز کردن واژن و دیدن رحم باشد. انجام آن نهایتا دو دقیقه زمان می برد و هیچ نیازی به مصرف دارو های ضد درد نمی باشد. بعد از انجام عمل فرد می تواند بدون هیچ مشکلی به فعالیت های روزانه ی خود ادامه دهد.

22 thoughts on “آی یو آی

  1. مهشاد گفت:

    سلام
    یکی از بهترین دکتر های متخصص زنان در تهران دکتر ندا سالاریس
    موفق باشید
    ممنون

  2. غ .م گفت:

    سلام .
    در روش آ یو آی
    می توان جنس رو مشخص کرد
    یعنی بچه پسر بخام ….من در حاملگی مشکلی ندارم و ۲ بچه دختر دارم

    ؟؟؟؟؟

    1. ادمین گفت:

      سلام عزیزم تعیین جنسیت به روش iui احتمال آن ۲۰ درصد ببیشتر از روش معمولی است .

  3. آتی گفت:

    سلام
    ایا بعد از وازکتومی میتوان آیو آی کرده جواب میده (بدون عمل برگشت وازکتومی

    1. ادمین گفت:

      سلام خیر

  4. سمیه گفت:

    من کیست اندومتریوز دارم و 32 سالمه
    عکس رنگی انجام دادم و اتساع خفیف داشتم
    آی یو آی کمک میکنه باردار بشم؟

  5. زهرا گفت:

    سلام میتونم هزینه حدودیIUI رو بپرسم؟

  6. زهرا گفت:

    سلام من خودم فولیکولام ۲۲ و ۱۳ هست و این ماه آی یو آی دارم انجام میدم بنظرتون احتمال اینکه جواب بده چقدره؟؟؟؟

    1. ادمین گفت:

      سلام عزیزم فولیکول بالای ۱۸ فولیکول خوبی هستن انشالله موفق باشید

  7. شیرین گفت:

    سلام وقت بخیر.
    میخواستم بدونم برای آی یو آی هزینش چقدر میشه؟
    و اینکه اسپرم اهدایی از سمت خود شما تامین میشه یا بیمار باید شخصی رو معرفی بکنه؟
    آیا فرآیند انتقال با ضوابط بهداشتی انجام میشه؟

    1. ادمین گفت:

      سلام با مطب در تماس باشید

    2. ادمین گفت:

      سلام عزیزم میتونید تشریف بیارید مطب دکتر شما رو به مراکز ناباروری معرفی میکنند

  8. Amanda گفت:

    در سن بالا بعد از بایسگی میشه

  9. تهمینه گفت:

    سلام من ای یو ای انجام دادم ایا اگر گرفته باشه همون موقع درد زیر دل داری؟؟

  10. Ghazal گفت:

    سلام…من IUI انجام دادم و الان بعد از ۱۴ روز آزمایش بارداری دادم و مثبت شده اما علائم سرگیجه و پادرد شدید دارم ..آیا علائم بارداری خارج از رحم هست؟ و اینکه مقدار HCG هم ۱۹۷ mIU/ml است

  11. باران گفت:

    سلام .ببخشید دکتر آی یو آی با اسپرم اهدایی هم انجام میدن؟

  12. سمیرا گفت:

    سلام چسبندگی لوله راست رحم دارم میتونم از آیوآی استفاد کنم هنوز حمله نشدم ۳۵سال دارم

  13. ثریا گفت:

    سلام من دوبارآی یوآی کردم خودم واسپرم همسرم هم خیلی عالی بودش ولی نتیجه نگرفتم علتش چی می‌تونه باشه

  14. دلارام گفت:

    سلام اگر روز قبل عمل آی یو آ تخمک آزاد بشه روز بعد عمل رو انجام میدن‌یا نه

  15. منصور گفت:

    سلام سن خانم من 42 سالش است و یک شش سال قبل دو / سه بار حمل گرفت اما جنین از سن دو ماهه گی به بعد در شکم مادر رشد نمیکرد که بالاخره سبب سقط جنین می بنظر تون آی یو آی برایش انجام دهیم نتیجه مثبت میدهد؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام، باید معاینه شوند تا بشه نظر دقیق تری داد

  16. سعیده گفت:

    سلام من سه ماه پیش حاملگی خارح رحم شدم که خودش خود به خود جذب شد عکس رنگی دادم اتساع خفیف در یکی از لوله هام دارم میخوام ماه بعد ای یو ای کنم ایا میشه من ای یو ای برم یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *