خدمات, مطالب مفید

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر

@تست پاپ اسمیر نوعی بررسی برای سرطان دهانه رحم است که برای بررسی وجود سلول های سرطان و پیش سرطان از این آزمایش کمک گرفته می شود در صورت تشخیص سلول های پیش سرطان امکان درمان آن قبل از مبتلا شدن به سرطان امکان پذیر می باشد.

همچنین برای انجام این آزمایش سلول هایی از دهانه رحم شما به آرامی برداشته می شوند و از نظر عادی یا غیر عادی رشد آنها را بررسی خواهیم کرد شاید در زمان تست این آزمایش کمی احساس ناراحتی کنید اما بلافاصله پس از اتمام آزمایش هیچ دردی در بلند مدت متوجه نخواهید شد بیشتر زنان از ۲۱ سالگی به بعد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند زیرا بیشتر زنان در خطر مبتلا به عفونت یا سرطان رحم می باشند.

مهمترین گام در درمان سرطان تشخیص به موقع آن است. بهترین و معتبرترین روش تشخیص سرطان آزمایشات مربوط به آن می‎باشد. پاپ اسمیر بهترین آزمایش برای تشخیص سرطان دهانه‎ی رحم است. البته که این آزمایش در تشخیص انواع خاصی از عفونت‎های ویروسی مانند زگیل تناسلی نیز مورد استفاده قرار می‎گیرد. در واقع این تست نوعی غربالگری برای بررسی وجود سلول‎های سرطانی و یا پیش سرطانی است که در صورت وجود سلول‎های پیش سرطانی قبل از ابتلا به سرطان فرد درمان شود.

آزمایش پاپ اسمیر

با این حال اگر شرایط زیرا دارا هستید باید تعداد جلسات آزمایشی که شما می خواهید انجام دهید بیشتر باشد.

۱/ اگر آزمایشHIV شما مثبت است.

۲/ در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو ایمنی بدن شما کاهش پیدا کرده است.

همچنین اگر سن شما بالای ۳۰ سال است و شما سه آزمایش پشت سر هم را با نتیجه ای مطلوب و عادی پشت سر گذاشته‌اید از پزشکتان بخواهید که هر ۵ سال یک بار این آزمایش را با غربالگری HPV یا حتی غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی برای تان انجام دهد. HPV یک نوع ویروس است که باعث ایجاد زگیل می شود که دلایل اولیه ایجاد سرطان دهانه رحم انواعHPV 16 و 18 است.

زنان بالای ۶۵ سال که تجربه آزمایش های پاپ اسمیر را در گذشته داشته اند و  نتایج رضایت‌بخشی دست یافته اند نیازی به انجام مجدد این آزمایش ندارد حتی اگر هم چنان روابط زناشویی دارید باید تست پاپ اسمیر را در برنامه پزشکی خود قرار دهید از جمله اهمیت انجام این آزمایش این است که ویروسHPV می‌تواند سالیان سال به طور مخفی در بدن شما بمانند و به طور ناگهانی فعال شود.

آیا آزمایش پاپ اسمیر درد دارد ؟

آزمایش پاپ اسمیر شاید کمی ناراحت کننده باشد اما با سرعت زیادی انجام می شود و طور آزمایشی شما باید به پشت بخوابید و پاهای خود را باز کنید و کف پاها را روی رکابی مخصوص قرار دهید وسیله‌ای به نام اسپکولوم و یا آینه ای طبی درون واژه شما قرار میدهد وسیله کمک می‌کند تا با زن شما باز بماند و دسترسی به دهانه رحم را آسان میکند سپس پزشک نمونه ای از سلولهای دهانه رحم را برمیدارد .

البته روش های مختلفی برای برداشتن گونه ای از سلولهای دهانه رحم وجود دارد و برخی از پزشکان از کاردکی مخصوص استفاده می‌کنند و برخی دیگر از کاردک و قلم موی ، از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که می‌توان گفت ترکیبی از کاردک و قلمو می‌باشد بیشتر از آنان هنگام آزمایش پاپ اسمیر آزرده می شوند سپس پس از اتمام کار نمونه دریافت شده به آزمایشگاه منتقل می شود تا سلول ها از نظر رشد عادی و غیر عادی مورد بررسی قرار بگیرند.

همچنین در بعضی موارد ممکن است مقدار کمی خونریزی واژن را نیز مشاهده کنید و اگر خونریزی شما یک روز بعد از آزمایش نیز ادامه یافت حتماً با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید.

چگونگی آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر کمک شایانی در پیشگیری از سرطان و درمان آن می‎کند. در این آزمایش، سلول‎هایی از دهانه‎ی رحم به آرامی برداشته می‎شود و از جهات متفاوتی مانند عادی و یا غیرعادی بودن رشد مورد ارزیابی قرار می‎گیرند. انجام این آزمایش پس از سن 21 سالگی برای زنان الزامی است زیرا اغلب بانوان در خطر ابتلا به عفونت و یا سرطان قرار دارند بنابراین بهتر است پیش از ابتلا تشخیص داده شود.

پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

اغلب توصیه می‎شود زنان بین 21 تا 65 ساله هر سه سال یکبار این آزمایش را انجام دهند. در صورتی که زنان بالای 30 سال آزمایش  HPV را نیز انجام می‎دهند می‎توانند پاپ اسمیر را با فاصله‎ی 5 سال یکبار انجام دهند. اما در صورتی که عوامل زمینه ساز سرطان دهانه‎ی رحم در شما وجود داشته باشد ممکن است بنا به تشخیص پزشک دفعات انجام این آزمایش برای شما بیشتر باشد. برخی از عوامل زمینه ساز سرطان را در ادامه بیان می‎کنیم:

  • تشخیص سرطان دهانه‎ی رحم و یا سلول‎های پیش سرطانی در پاپ اسمیر
  • قرار گیری در معرض دی اتیل استیل بسترول پیش از تولد
  • عفونت HIV (بیماری ایدز)
  • استعمال سیگار
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلایل مختلفی مانند شیمی درمانی، پیوند عضو، پرتو درمانی و…

نتایج تست پاپ اسمیر به چه معنا است ؟

نتایجی که از انجام آزمایش پاپ اسمیر حاصل می‎شود اغلب بسیار دقیق است و تا حد زیادی از ابتلا به سرطان دهانه‎ی رحم که امروزه جزو سرطان‎های خطرناک به حساب می‎آید جلوگیری می‎کند. این آزمایش، آزمایشی بی‎خطر است و مدت زمان انجام آن بسیار کوتاه است. اما لازم است بدانید برخی موارد مانند تعداد کم سلول‎های غیر نرمال، جمع آوری تعداد کمی از سلول‎ها، خونی که سلول‎های غیر نرمال را می‎پوشاند و یا التهاب احتمالی که این سلول‎ها را پنهان می‎کند می‎تواند در صحت نتیجه آزمایش تاثیر به سزایی بگذارد.

به طور کلی تست پاپ اسمیر دو نتیجه به همراه دارد

الف /عادی

ب/ غیرعادی

نتیجه پاپ اسمیر عادی : اگر نتیجه آزمایش شما نرمال یا همان عادی باشد یعنی رشد غیر عادی سلولی وجود ندارد نتیجه عادی نیز گاهی به عنوان گزینه منفی شناخته می شود اگر نتیجه آزمایش تان عادی باشد برای سال بعد نیازی به تست نخواهید داشت.

نتیجه پاپ اسمیر غیر عادی : اگر نتیجه تست پاپ اسمیر شما غیرعادی باشد قطعا به معنای سرطان نیست بلکه ب این منظور است که سلول ها به طور غیر عادی در دهانه رحم در حال رشد هستند که شاید دلیل رشد این سلول ها این باشد که شما و بدن شما در حال ابتلا به سرطان قرار گرفته است.

هم‌چنین سلول‌های غیرعادی دارای سطوح مختلفی هستند. سلول های غیر عادی همچون اتیپیا

-خفیف

-متوسط

-دیسپلازی شدید

-کارسینوم درجا

مشاوره جراح زنان خوب 

صحت نتایج قابل اتکا است ؟

نتایج آزمایش ها با دقت انجام می‌شود و انجام این غربالگری تا ۸۰ درصد موجب کاهش ابتلا سرطان دهانه رحم خواهد شد شاید انجام این نوع آزمایش برای شما کمی ناخوشایند و ناراحت کننده باشد اما در سلامتی شما نقش بسیار مهمی دارد.

سلول های خفیف تر نیز وجود دارد که از انواع پیشرفته رایج تر هستند. با توجه به بررسی وضعیت سلول تعداد آزمایش های لازم معاینه بیشتر و …. با روشی بنام کولونوسکوپی انجام خواهد شد. در حین انجام کولپوسکوپی پزشک از نور و ذره بین برای مشاهده دقیق تر واژن و بافت های دهانه رحم کمک می گیرد و در برخی از موارد نیز پزشک ممکن است برای بسط بررسی بافت دهانه رحم از بیوپسی یا بافت بردار استفاده کند.

در صورتی که در این آزمایش فقط سلول‎های عادی رویت گردد نتیجه آزمایش منفی است و تا مرحله‎ی بعدی این آزمایشی نیازی به درمان و یا آزمایشات دیگر وجود ندارد.

اما در صورتی که بنا به تشخیص پزشک جواب پاپ اسمیر مثبت باشد لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست و پزشک باید براساس آزمایشات دیگر و معاینات بیشتر تشخیص نهایی را اعلام نماید.

در صورتی که نتایج پاپ اسمیر واضح و قطعی نباشد ممکن است پزشک انجام مجدد آن را تجویز نماید و یا در صورتی که تست HPV با این آزمایش انجام نگردد ممکن است پزشک انجام آزمایش HPV را نیز تجویز نماید. اگر باز هم نتیجه‎ی آزمایش قطعی نباشد احتمالا لازم است کولپوسکوبی انجام شود. کولپوسکوبی روشی است که در آن پزشک با استفاده از میکروسکوپ دهانه‎ی رحم را بررسی می‎کند.

از پاپ اسمیر برای تشخیص HPV هم استفاده می‌کنند؟

هدف اصلی تست شناخت و بررسی وضعیت رشد سلول‌ها است علت رشد غیر عادی سلول ها می تواند اچ پی وی باشد اگر رشد غیرعادی سلول ها با پاپ اسمیر مشخص بشود شما می توانید جلوی گسترده شدن آن را بگیرید و امکان تشخیص وجود hpv نیز با نمونه برداری امکان پذیر می باشد.

اچ پی وی از طریق آمیزش جنسی ایجاد می‌شود همه زنانی که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به اچ پی وی هستند و باید حداقل هر سه سال یک بار آزمایش را انجام دهند. برخی موارد نیز می‌تواند رشد غیر عادی سلول ها را در رابطه با سایر بیماری ها شناسایی کند اما تنها با هدف بررسی آنها از پاپ اسمیر استفاده نمی شود.

تست پاپ اسمیر و فعالیت ‌های جنسی چگونه است ؟

۱/فردی که بالای ۲۱ سال دارد و با کل است در صورت نداشتن روابط جنسی نیاز به آزمایش دارد یا خیر؟ در بیشتر مواقع علت سرطان دهانه رحم عفونت ناشی از ویروسHPV است � این ویروس از راه رابطه جنسی منتقل می شود البته تمام سرطان‌های دهانه رحم نتیجه این عفونت نیستند و به طور کلی تمام زنان بالای ۲۱ سال توصیه می شود که هر سه سال یک بار غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند.

آزمایش پاپ اسمیر و تشخیص HPV

هدف اصلی انجام آزمایش پاپ اسمیر بررسی وضعیت رشد سلول‎ها است. یکی از علل رشد غیر عادی سلول‎ها می‎تواند  HPV باشد. در صورتی که تشخیص پزشک پس از پاپ اسمیر وجود HPV باشد می‎توان با درمان آن از توسعه و گسترش آن جلوگیری کرد.

از آنجا که HPV از طریق آمیزش جنسی انتقال می‎یابد همه زنانی که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به آن قرار می‎گیرند بنابراین لازم است هر 3 سال یکبار این آزمایش را انجام دهند.

چه نکاتی پیش از انجام تست باید رعایت شود؟

برای آن که روند آزمایش به طور دقیقی انجام شود و نتیجه‎ی قابل اطمینانی داشته باشد لازم است پیش از انجام آن نکاتی رعایت شود. برخی از این نکات شامل موارد ذیل است:

  • دو روز پیش از انجام آزمایش رابطهی جنسی برقرار نکنید.
  • از دو روز قبل از پاپ اسمیر استحمام ممنوع است.
  • استفاده از داروهای واژنی، تامپون، کرم و ژل سبب دور شدن سلول‎های غیر عادی می‎شود یا آن‎ها را می‎پوشاند بنابراین از دو روز پیش از آزمایش مصرف آن‎ها را قطع کنید.
  • انجام این آزمایش در دوران بارداری می‎تواند نتیجه‎ی آن را تغییر دهد و پاسخ صحیح از آن دریافت نشود بنابراین بهتر است تا حد امکان در این دوران آزمایش پاپ اسمیر انجام نشود و تا بعد از دوران بارداری به تعویق افتد.
  • 12 ماه بعد از بارداری می‎توانید این آزمایش را انجام دهید.

هزینه‎ انجام آزمایش پاپ اسمیر

ممکن است برخی افراد به دلیل هزینه‎های بالای درمان و آزمایشات مختلف، آزمایش پاپ اسمیر را به تاخیر اندازند. اما لازم است بدانید این آزمایش اغلب تحت پوشش بیمه قرار می‎گیرد. بنابراین سعی کنید تا در زمان مقرر آزمایش خود را انجام دهید.

سوالات رایج

هر چند وقت یکبار باید آزمایش انجام شود !؟

افرادی که بالای ۲۱ سال دارند اما رابطه جنسی ندارند هیچ نیازی به این آزمایش ندارند.

افراد بالای ۲۱ سال که در رابطه هستند هر سه سال یکبار باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

۲۱ سال تا ۲۹ سال هر سه سال یکبار.

۳۰ تا ۶۵ سال هر ۳ تا ۵ سال یکبار ( در صورتی که نتیجه آزمایش اچ پی وی و پاپ اسمیر شما منفی است).

۶۵ سال به بالا نیز ممکن است دیگر به آزمایش نیاز نداشته باشند البته در این مورد حتماً با پزشک مشورت کنید.

شیوه آمادگی برای آزمایش چگونه است؟

اگر دوره عادت ماهیانه خود را می‌گذرانید حتماً با پزشک خود مشورت کنید و به اطلاع بدهید زیرا ممکن است نتایج تان را تحت تاثیر قرار بدهد
از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید از دوش واژینال یا محصولات جلوگیری از بارداری در روز قبل از آزمایش استفاده نکنید.

خونسردی خود را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید.

برای انجام آزمایش می توانید با متخصصان زنان مشورت کنید و این آزمایش را در معاینه های سالیانه خود قرار بدهید همچنین بابت هزینه این آزمایش نگران نباشید زیرا بیشتر بیمه‌ها هزینه آن را تعیین خواهند کرد. اگر هنگام انجام آزمایش پاپ اسمیر پریود باشید پزشک زمان دیگری را برای آزمایش مجدد شما مشخص می کند زیرا در دوران عادت ماهیانه احتمال دارد که نتایج آزمایش شما اصلاً درست از آب در نمی آید رابطه جنسی دوش واژینال و استفاده از محصولات برای جلوگیری از بارداری نیز هم همینطور عمل خواهد کرد.