خدمات, مطالب مفید

آی یو دی

آی یو دی

آی یو دی وسیله ای است که درون حفره رحم قرار میگیرد که این دستگاه کوچک به شکل حرف T انگلیسی می باشد که در قسمت بالای حفره رحم جایگزین آری می شود و این گونه موجب جلوگیری از بارداری خواهد شد.

به طور کلی دو نوع آی یو دی وجود دارد عبارتند از :

۱/ هورمونی : ماده ای به نام پروژستین ترشح می کند و مخاطب ضخیمی در دهانه رحم به وجود می‌آورد که غیر قابل نفوذ در برابر اسپرم می شود.

۲/ مسی : با آزاد کردن یون های مسی موجود در این نوع مانع لقاح تخمک و اسپرم در رحم میشود.

همچنین فواید استفاده از نوع مسی در مقایسه با بقیه روش ها به شرح زیر است:

۱/خانم ها مایل هستند برای جلوگیری از بارداری روشی را انتخاب کنند که علاوه بر اثر گذاری طولانی‌مدت امکان بازگشت نیز داشته باشد

۲/ آیودی عوارض کمتری نسبت به دیگر روش های جلوگیری از بارداری دارد

۳/ درصد شکست بسیار کمتر از دیگر روش های جلوگیری از بارداری است

۴/ مدت زمان ماندگاری  بین ۵ تا ۱۰ سال طول میکشد.

۵/ با استفاده از آن شما هر زمانی که قصد بارداری داشتید می توانید آن را از بدن خود خارج کنید بدون اینکه زمان بارداری تان را به تاخیر بیاندازید.

۶/ آی یو دی های مسی قرص و یا دارو نیستند که اثرات جانبی به همراه داشته باشد.

مصرف آی یو دی برای چه کسانی ممنوع است ؟

افرادی که دارای بیماری ویلسون هستند

بیماران اندوکاردیت

همچنین خانم های که تازه ازدواج کرده اند و صاحب فرزند نشده اند.

کارگذاری IUD در رحم چگونه است ؟

اولین کار پزشک شما این است که مطمئن شود شما باردار نیستید و با معاینه کردن شما از نداشتن عفونت واژینال نیز مطمئن شود و در صورت داشتن عفونت باید ابتدا آن را درمان کنید. سپس از شما آزمایش پاپ اسمیر گرفته می‌شود. بهتر است برای جاگذاری آی یو دی روزهای آخر عادت ماهیانه خود اقدام کنید زیرا دهانه رحم کاملا باز است و این کار آسان تر خواهد بود. اسپکولوم را گذاشته و سپس IUD وارد رحم می شود و جای مناسبی قرار میگیرد. کارگذاری آی یو دی فقط چند دقیقه زمان می برد و موجب آزردگی شما نخواهد شد.

عوارض آی یو دی چیست

امکان دارد شما متوجه خونریزی و یا لکه بینی شوید که به مرور زمان از بین خواهد رفت . امکان دارد دچار درد زیر شکم شوید که با استفاده از قرص های مسکن می توانید این درد را تسکین دهید. خونریزی در دوران قاعدگی شما ممکن است بیشتر شود اما می توانید با مصرف دارو آن را کنترل کنید
حتی ممکن است ترشحات واژینال شما نیز افزایش یابد.

 

مدت زمان اثر گذاری و جلوگیری از بارداری IUD ؟

عملکرد مسی بلافاصله پس از استفاده شروع می‌شود. اما استفاده از نوع هورمونی حداقل یک هفته طول میکشد تا عمل کند.

استفاده از آی یو دی در رابطه جنسی احساس میشود؟

داخل رحم شما قرار میگیرد و هنگام برقراری رابطه جنسی احساس نمی‌شوذفقط نخی که به آی یو دی متصل است شاید کمی پیدا باشد که در صورت پیدا شدن آن و ناراحتی شما میتوانید از پزشک خود بخواهید تا نخ را کوتاه کند.

آیا با وجود IUD امکان باردار شدن نیز وجود دارد!؟

امکان باردار شدن در صورت استفاده از آی یو دی بسیار کم است و شما حتما باید ب طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا ممکن است IUD بطور خود به خود از رحم خارج شود؟

خروج آن خوب نیست اما اگر خود به خود خارج شد حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

چگونه آی یو دی را خارج می کنند؟

برای انجام این کار باید به دکتر و یا کلینیک مراجعه کنید دکتر از وسیله مخصوصی برای خارج کردن آیودی با کشیدن نخ IUD استفاده می کنند که این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

آی یو دی را چگونه می توان تهیه کرد؟

برای تهیه آیودی باید به کلینیک زنان مراجعه کنید و این کار در دو جلسه انجام می شود در جلسه اول دکتر سوالاتی را در رابطه با سلامتی تان از شما می پرسد و راجع به آیودی برای شما حرف می زند سپس شما را معاینه واژنی و لگنی میشوید و همانطور که گفته شد از شما آزمایش پاپ اسمیر نیز خواهند گرفت در جلسه دوم آیودی وارد بدن شما خواهد شد و پزشک متخصص روند کاری را به شما توضیح خواهد داد معمولاً این کار ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و شما دردی را احساس نخواهید کرد و در غیر این صورت می توانید از قرص های مسکن استفاده کنید.