خدمات, مطالب مفید

ابدومینوپلاستی و برداشتن چربی شکم

ابدومینوپلاستی و برداشتن چربی شکم :  ابدومینوپلاستی درمانی کلینیکی و از نوع جراحی است، بنابراین باید در انتخاب این روش برای داشتن شکمی صاف و متناسب به خوبی دقت کنید. در این عمل جراحی با از بین بردن چربی­ها و پوست اضافی و سفت کردن عضلات در دیواره شکم، ناحیه ی شکم صاف، بدون برآمدگی یا چین خوردگی خواهد شد. اگرچه ممکن است لیپوساکشن را به همراه این جراحی برای از بین بردن چاقی شکم انتخاب کنید، اما ابدومینوپلاستی مانند لیپوساکشن نیست و با آن تفاوت دارد. چرا که هدف از لیپوساکشن فقط از بین بردن چربی است و در طی آن پوست شل یا عضلات شکمی ترمیم نمی­شوند. حتی ممکن است که پوست، پس از لیپوساکشن به خوبی جمع نشود و به حالت اول بر نگردد اما در ابدومینوپلاستی شکل ظاهری شکم به طور کلی تغییرکرده و این ناحیه باریک­تر و زیباتر می شود.

در عمل جراحی ابدومینوپلاستی، ناحیه­ی شکم که به دلیل افزایش وزن یا از دست دادن وزن، بارداری و یا از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست، فرم اولیه­ی خود را از دست داده، می­تواند مجددا بافت سفت و متناسب خود را بازیابی کند. در این فرآیند چین های اضافی پوست و چربی های سرسخت خارج شده و در نتیجه زیبایی و جوانی به این ناحیه از بدن باز می­گردد. جراحی ابدومینوپلاستی با هدف از بین بردن چربی و پوست اضافی ناحیه تحتانی معده، زیر شکم، پایین پهلو­ها و ناحیه کمر اندامی باریک­تر و خوش فرم­تر بوجود می­آورد. در طی این جراحی همچنین عضله اصلی شکم و همینطور عضلات ضعیف یا جدا شده­ای که در طی دوران بارداری کشیده شده یا از شکل افتاده­اند، به حالت اول باز می­گردند.

مراحل ابدومینوپلاستی

در ادامه مراحل جراحی کوچک کردن شکم را به اختصار شرح می‌دهیم:

بیهوشی

بیمار دارو دریافت می‌کند تا در طول عمل کاملاً راحت باشد. عمل با توجه به ترجیح بیمار و صلاح دید جراح تحت بیهوشی عمومی یا با تزریق داروی آرام‌ بخش و بیهوشی درون وریدی انجام می‌شود. متخصص روش مناسب را توصیه می‌کند.

ایجاد برش جراحی

جراحی زیبایی شکم از طریق برشی افقی انجام می‌شود که جراح آن را بین خط رویش موی شرمگاهی و ناف ایجاد می‌کند.

شکل و طول برش به مقدار پوست اضافی بستگی دارد. جراح ابتدا پوست شکم را بلند می‌کند و سپس عضله‌های ضعیف شده شکم را ترمیم می‌کند. گاهی اوقات لازم است که برش دومی اطراف ناف ایجاد شود تا بتوان پوست اضافی بالای شکم را برداشت.

پوست بالای شکم مانند پرده کرکره‌ای پایین آورده می‌شود. پوست اضافی بریده می‌شود و پوست باقیمانده به هم بخیه زده می‌شود. جراح منفذ جدید ناف را ایجاد می‌کند، ناف به سطح آورده می‌شود و با بخیه ثابت می‌شود.

بستن برش

برش با بخیه، چسب پوست، نوار پانسمان چسبی یا گیره بسته می‌شود.

ابدومینوپلاستی مناسب چه افرادی است؟

ابدومینوپلاستی از جمله درمان­های رایجی است که هم در زنان و هم در مردان انجام می­شود، به ویژه آن­هایی که بدنشان با از دست دادن وزن یا تغییرات دیگری مانند بارداری دستخوش تغییرات چشمگیری شده است، چرا که پس از بارداری یا کاهش وزن بیش از حد، بوجود آمدن پوست شل و چربی اضافی در ناحیه­ی شکم بسیار شایع است. این پوست آویزان ممکن است در برابر رژیم و ورزش مقاوم باشد و به راحتی با این روش­ها از بین نرود.

همانطور که اشاره شد، ابدومینوپلاستی مناسب طیف گسترده­ای از زنان و مردان است، از جمله:

1) افرادی که وزن قابل توجهی از دست داده اند و می خواهند پوست شل باقی مانده از تغییر وزن خود را از بین ببرند.

2) افراد مسنی که دارای ضعف در عضلات شکمشان می­باشند.

3) کسانی که به دنبال رسیدن به اندام ایده آل و اصلاح فرم بدن خود هستند.

4) خانم­هایی که بعد از بارداری دچار تغییر فرم در بدن و ناحیه­ی شکم شده­اند.

انواع ابدومینوپلاستی

قطعا زمانی که جراحی‌ها برای رسیدن به هدف خاصی انجام می‌شوند، تکنیک‌های مختلف مزایا و معایب گوناگونی را برای هر روش ایجاد می‌کند. روش‌های مختلف جراحی شکم نیز، با تکنیک‌های گوناگونی انجام می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و برای عده‌ای خاص مناسب هستند. جراحی شکم بر اساس نوع مشکل در اندام، متفاوت است.

شاید در ذهن‌تان عمل جراحی لاغری مانند بای پس معده یا اسلیو معده، از بهترین جراحی‌های شکم باشد، اما بهتر است بدانید که کاهش وزن ناشی از جراحی بای پس نیز، باید به‌وسیله تامی تاک یا ابدومینوپلاستی کامل شود. چرا که در اکثر موارد پوست آویزان شده از این کاهش وزن، باید با جراحی برداشته شود.

در ادامه با انواع جراحی شکم آشنا می‌شوید و مزایا و معایب هریک را مرور خواهیم کرد.

1) جراحی شکم با روش ابدومینوپلاستی بزرگ یا تامی تاک بزرگ

2) جراحی شکم با روش ابدومینوپلاستی کوچک یا تامی تاک کوچک

3) جراحی شکم با ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک (لیپو ابدو شکم)

جراحی ابدومینوپلاستی بزرگ یا تامی تاک بزرگ

شاید عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از معجزه ابدومینوپلاستی وجود دارد را دیده باشید. معجزه‌ای که شکم‌های بزرگ را تبدیل به شکم‌های کوچک، صاف و تخت می‌کند. در معجزه عمل ابدو، حتی ترک‌های پوستی نیز کاهش پیدا می‌کند و محل ناف نیز تغییر می‌کند.

در برخی موارد نیز، با تقویت عضلات، شکم محدب که ناشی از پاره شدن عضلات شکم ایجاد شده است، بهبود پیدا می‌کند. همه این ویژگی‌ها، از بارزترین نکات روش ابدومینوپلاستی بزرگ یا تامی تاک بزرگ است. در این روش معمولا خط برش در ناحیه زیر شکم به‌صورت افقی زده می‌شود و خط برش دیگری نیز به‌صورت محدب از گوشه راست به گوشه چپ بدن می‌رود و در این گذر، از بالای ناف رد می شود تا پوست‌های اضافی به‌طور کامل لیفت شود.

شاید احساس کنید که قطعا فردی که عمل ابدو انجام می‌دهد، ناف نخواهد داشت. اما پزشکان با ظرافت هرچه تمام‌تر چربی‌های شکمی را برداشته و پوست آن را لیفت می‌کنند. در این پروسه، ناف از محل قدیمی تا دو سانت از اطراف بریده می‌شود تا به محل جدید منتقل گردد. ناف در محل مناسب روی شکم، مجدد به پوست بخیه می‌شود. این کار توسط پزشکان باتجربه و متخصص به‌گونه‌ای انجام می‌شود که تشخیص جابه‌جا شدن ناف بعد از چند ماه، بعید به‌نظر می‌رسد.

نکته: طبق گزارش انجمن جراحان پلاستیک بریتانیا، گاهی برحسب الگوی تجمع چربی، پزشک متخصص صلاح می‌داند که برشی عمودی نیز در شکم ایجاد کند تا لیفت به بهترین شکل انجام شود.

افراد کاندید ابدومینوپلاستی بزرگ

معمولا در هر تکنیک جراحی، افراد کاندید بهترین افراد برای انجام جراحی محسوب می‌شوند. افراد کاندید ابدومینوپلاستی بزرگ شامل افراد با ویژگی‌های اشاره شده، هستند:

1) افراد دارای تجمع چربی بالا در ناحیه شکم

2) افراد دارای پوست آویزان در سراسر شکم

3) افراد دارای ترک‌های پوستی زیاد در ناحیه شکم

4) افراد بدون سابقه بیماری‌های آسم، فشار خون، کم خونی و دیابت

5) افراد دچار پارگی عضلات شکم

6) افراد دارای برجستگی پهلو

7) افراد با تجربه چند بارداری

معایب جراحی ابدومینوپلاستی بزرگ

قطعا هر تکنیک جراحی، عوارض خاص خودش را دارد. شما با درک عوارض در هر تکنیک جراحی شکم، می‌توانید بهترین روش را برای استفاده، انتخاب کنید. معایب جراحی ابدومینوپلاستی بزرگ، در ادامه شرح داده می‌شود:

1) ایجاد برش گسترده در ناحیه شکمی

2) ایجاد درد بیشتر بعد از جراحی شکم

3) طولانی‌تر بودن مدت زمان دوران نقاهت

4) طولانی‌تر بودن ابعاد بخیه شکم

5) افزایش ریسک عفونت و خون‌ریزی

6) افزایش ریسک هماتوم یا همان جمع شدن خون در محل جراحی

7) باقی‌ ماندن اسکار پوستی بزرگ در برخی افراد (این موضوع بستگی به نوع پوست و میزان کلاژن سازی دارد.)

8) تنبلی در تنظیم سبک زندگی سالم به امید جراحی مجدد

مزایای ابدومینوپلاستی بزرگ

قطعا درک مزایای تامی تاک بزرگ، بخشی از انگیزه شما برای استفاده از خدمات این جراحی خواهد بود. در ادامه مزایای ابدومینوپلاستی بزرگ را بررسی می‌کنیم:

1) رسیدن به تناسب اندام در ناحیه شکم

2) ازدست دادن سایز و چربی به میزان زیاد

3) از بین رفتن ترک‌های پوستی (به‌دلیل برداشتن بخشی از پوست، ترک‌های پوستی زیادی برداشته می‌شود.)

4) لاغری یک شبه

5) تقویت عضلات شکم و بهبود شکم و فرم عضلات

6) جذابیت پستی‌ بلندی‌های طبیعی در اندام

جراحی ابدومینوپلاستی کوچک (مینی ابدومینوپلاستی) یا تامی تاک کوچک

جراحی تامی تاک کوچک، از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین روش‌های جراحی شکم محسوب می‌شود. این نحوه جراحی معمولا توسط افرادی انتخاب می‌شود که اندام لاغری دارند و تنها به‌دلیل اندکی چربی در ناحیه شکم یا افتادگی پوست بعد از لاغری، ناچار به جراحی شکم هستند. در ابدومینوپلاستی معمولا برش به‌صورت ذوزنقه‌ای زده می‌شود. از ناحیه زیر ناف تا قسمت بالایی آلت تناسلی برش داده می‌شود و پوست کشیده می‌شود تا مجدد بخیه و اتصال آن به هم، انجام گردد.

در این روش نیز، ترک‌های پوستی زیر شکم ازبین خواهد رفت و افراد به خوبی با کم‌ترین آسیب بهترین نتیجه را از ابدومینوپلاستی مینی خواهند دید. بهتر است بدانید که در این جراحی نیز، پزشک متخصص برحسب تشخیص و نیاز پوست به لیفت، محل برش را انتخاب می‌کند.

افراد کاندید ابدومینوپلاستی کوچک

همان‌طور که می‌دانید برای هر جراحی، عده‌ای از افراد به‌عنوان کاندید درنظر گرفته می‌شوند. این افراد به‌راحتی با انجام جراحی، نتیجه دل‌خواه‌شان را مشاهده خواهند کرد. افراد کاندید ابدومینوپلاستی کوچک یا مینی ابدو بدین شرح هستند:

1) افرادی که فقط دارای چربی در ناحیه زیر شکم هستند.

2) افرادی که فقط دارای پوست اضافه در ناحیه شکم هستند.

3) افرادی که کمی ترک پوستی شکمی دارند و مایل به حذف آن هستند.

4) افرادی که فقط نیاز به لیفت شکم در سطح کوچک دارند.

5) افراد دارای تناسب وزن و سبک زندگی سالم

6) مزایای ابدومینوپلاستی کوچک

طبق اعلام NHS انگلستان، مزایای ابدومینوپلاستی کوچک بسیار زیاد است. چرا که با اندکی تغییر در بافت پوست شکم می‌توان شکمی تخت را تجربه کرد. در ادامه به شرح مزایای تامی تاک کوچک می‌پردازیم:

1) کوچک بودن محل برش شکمی

2) دوران نقاهت کوتاه‌تر به نسبت تامی تاک بزرگ

3) لیفت پوست شکم تا حد رضایت بخش

4)از بین رفتن ترک‌های پوستی بر روی پوست­های برداشته شده

5) افراد بدون سابقه بیماری‌های آسم، فشار خون، کم خونی و دیابت

6) فرم‌دهی و زیبایی شکم تخت و صاف

7) هزینه کم‌تر

معایب مینی ابدومینوپلاستی

قطعا هر تکنیک جراحی، معایب خاص خودش را دارد. افراد باتوجه به نیازشان و آناتومی بدن‌شان، بهترین روش را برای رسیدن به اندام دل‌خواه انتخاب می‌کنند. معایب لاغری با مینی ابدو نیز به شرح ذیل است:

1) تغییر نسبتا اندک (در مقایسه با تامی تاک بزرگ)

2) کشیدن بخش کوچکی از پوست زیر شکم و لیفت محدود

3) عدم امکان دسترسی مطلوب به ماهیچه‌های شمکی

4) عدم امکان استفاده از برش‌ها برای لیپوماتیک پهلو

5) عدم امکان تخلیه چربی نواحی بالای شکم و پهلو در اکثر مواقع

جراحی شکم با ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک

در برخی از روش‌های جراحی زیبایی، امکان استفاده از یک یا چند روش کمکی نیز وجود دارد. درواقع، گاهی پزشک صلاح را در این می‌بیند که دو روش جراحی تهاجمی و غیرتهاجمی هم زمان برای شما انجام شود تا نتیجه بهتری از آن حاصل گردد. در جراحی شکم با روش عمل ابدو، پزشک متخصص بخش زیادی از چربی شکمی را تخلیه می‌کند و سپس پوست اضافی را لیفت می‌کند. این جراحی تنها در ناحیه شکم تغییرات را ایجاد می‌کند. بدیهی است که افراد دارای چربی در نواحی پهلو و پشت که نیاز به جراحی پهلو نیز دارند، نتیجه رضایت‌بخشی از جراحی ابدومینوپلاستی مشاهده نخواهند کرد. در چنین شرایطی پزشک متخصص جراحی لیپو ابدو را پیشنهاد می‌کند.

جراحی زیبایی لیپوماتیک در کنار ابدومینوپلاستی، این شانس را به فرد زیباجو می‌دهد تا در یک وعده جراحی، شاهد کاهش سایز و وزن زیادی باشد. در این تکنیک جراحی، برش شکم و تخلیه چربی در آن به همراه ترمیم عضلات انجام می‌شود، در همین زمان باتوجه به برش‌هایی که ایجاد شده است، ناحیه پهلو با دستگاه لیپوماتیک تخلیه چربی می‌شود. اگر چربی پشت نیز وجود داشته باشد، پزشک متخصص با ظرافت و دقت تمام، اقدام به تخلیه چربی از پشت فرد می‌کند. نتیجه این جراحی معمولا همان معجزه علم پزشکی است. افراد یک شبه چندین سایز و چندین کیلو از وزن‌شان را کاهش می‌دهند و ظاهر فوق‌العاده تراشیده‌ای پیدا می‌کنند.

افراد کاندید جراحی لیپو ابدو

قطعا اطلاع از افراد کاندید هر جراحی، تعیین کننده وجود امکان انجام دادن آن یا انجام ندادن جراحی است. درواقع، شما می‌توانید با کسب اطلاعات درخصوص افراد کاندید هر جراحی، بسنجید که آیا می‌توانید یکی از همین افراد کاندید باشید یا خیر! در ادامه به افراد کاندید جراحی لیپو ابدو می‌پردازیم:

1) افراد دارای اضافه وزن و تجمع چربی در بالاتنه

2) افراد دارای چربی در ناحیه پشت و پهلو

3) افراد با تجمع چربی متوسط در ناحیه پشت و پهلو

4) افراد دارای سبک زندگی سالم برای ادامه زندگی

5) افراد بدون سابقه بیماری‌های آسم، فشار خون، کم خونی و دیابت

معایب لیپو ابدومینوپلاستی

قطعا هرچه جراحی طولانی‌تر باشد، معایب و عوارض آن نیز بیشتر خواهد شد. در ادامه به شرح معایب لیپو ابدو می‌پردازیم:

1) مدت زمان طولانی جراحی لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی

2) استفاده از داروی بیهوشی به مدت طولانی

3) پیچیدگی عمل لیپو خصوصا در ناحیه پشت، همزمان با ابدومینوپلاستی

4) درد نسبتا زیاد در نواحی لیپوشده و ناحیه ابدومینوپلاستی

5) خون‌ریزی بیشتر به نسبت سایر روش‌ها

6) افزایش ریسک هماتوم در جراحی لیپو ابدو

7) طولانی‌تر شدن دوران نقاهت

مزایای لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی هم زمان

قطعا شما نیز ضرب المثل “هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد” را شنیده‌اید. در جراحی لیپو ابدو نیز چنین است. مشکلات گوناگون درکنار مزایای متعدد برای افراد، وسوسه کننده است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد:

1) ایجاد تناسب کامل در ناحیه بالاتنه

2) کاهش سایز بسیار زیاد در کلیه نواحی بالاتنه

3) ایجاد فرم بسیار جذاب در اندام

4) ازبین بردن بخش زیادی از ترک‌های پوستی

5) رسیدن به شکمی صاف و تخت

6) تقویت عضلات شکمی

تفاوت ابدومینوپلاستی با لیپوساکشن چیست؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی است و برای درمان چاقی به کار نمی­رود. این عمل در بیشتر موارد بر روی خانم­هایی انجام می­شود که بعد از سزارین فرم طبیعی شکم خود را از دست داده­اند و به دنبال اصلاح شکل بدن و زیبایی اندام خود هستند. بنابر این اگر قصد بارداری در آینده دارید، تصمیم دارید مقدار زیادی از وزن خود را از دست دهید، شاخص توده بدنی شما بیش از ۳۰ است و یا  یا یک بیماری مزمن دارید، پزشک به شما ابدومینوپلاستی را توصیه نمی­کند.

همچنین جراحی لیپوساکشن برخلاف ابدومینوپلاستی در نواحی گسترده­تری از بدن مانند پاها، بازو­ها، ران­ها و … قابل انجام است. لیپوساکشن با از بین بردن رسوبات اضافی چربی به بهبود فرم بدن و تغییر شکل این نواحی کمک می­کند. این روش درمانی برای از بین بردن چاقی در ناحیه­ی گسترده­تری از بدن مناسب است و نتایج آن از درمان­های غیر تهاجمی ماندگار تر و قابل پیش بینی­تر است.

البته لیپوساکشن جایگزینی برای رژیم غذایی مناسب یا ورزش نیست و همچنین درمانی مؤثر برای سلولیت یا سستی پوست نیز محسوب نمی­شود. و در آخر این نکته که در لیپوساکشن پوست اضافی جدا نمی­شود اما در ابدومینوپلاستی شکم علاوه بر چربی­های اضافه پوست شل و آویزان نیز از بدن جدا می­شود.

نحوه­ی انجام جراحی نیز بین این دو روش متفاوت است. در لیپوساکشن بعد از بیهوشی ابتدا برش­های كوچكی در ناحیه­ی مورد نظر ایجاد می­شود سپس یك لوله نازك و توخالی از میان این برش­ها وارد بدن شده و چربی را با استفاده از مکش از بدن خارج می­کند. در صورتی که در ابدومینوپلاستی بعد از ایجاد برش­ها در ناحیه­ی شکم، چربی­ها خارج شده، پوست اضافی جدا می­شود و بعد با رساندن پوست­های باقی­مانده به یکدیگر و بخیه زدن شکم صاف و باریک می­شود.