عفونت گردن رحم

عفونت گردن رحم التهاب در گردن رحم است، این قسمت پایین رحم قرار دارد و به واژن متصل می‌شود.  بسیار شایع بوده . بیماری‌های عفونی، حساسیت به مواد شیمیایی و فیزیکی و آلرژی ممکن است از علل ابتلا به این بیماری باشند. مشخص کردن علت بسیار مهم است. اگر علت آن بیماری عفونی باشد، ممکن است گردن رحم به رحم، لوله‌ها و حفره‌های لگنی و شکمی منتقل شود و عفونت وخیمی ایجاد کند. این موضوع ممکن است به بروز مشکلاتی در باروری، به‌عبارتی توانایی در حاملگی، منجر شود. یا در صورت باردار بودن، ممکن است مشکلاتی برای جنین ایجاد کند.

عفونت گردن رحم به چه معناست

عفونت گردن رحم التهاب در گردن است و ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیافتد:

• حساسیت
  • آسیب رسیدن به سلول‌های پوشاننده‌

این بافت‌های حساس یا عفونی ممکن است قرمز یا متورم شوند و مخاط و چرک ترشح کنند. هم‌چنین، ممکن است هرگونه تماس با آن باعث خونریزی ‌شود.

چه عواملی باعث این بیماری می‌شوند

معمولا بیماری‌های عفونی منتقل شده از طریق فعالیت‌های جنسی باعث عفونت شدید در برخی موارد می‌شوند.

بیماری‌های مقاربتی (STD) که ممکن است باعث ابتلا به عفونت گردن رحم شوند، موارد زیر را شامل می‌شوند:

• سوزاک
  • کلامیدیا
  • تبخال دستگاه تناسلی
  • تک‌تارچه‌زدگی
  • مایکوپلاسما و اوره‌پلاسما

مطالب که حتما باید بخوانید : لابیاپلاستی

درمان قطعی عفونت گردن رحم

در صورتی که علت عفونت گردن رحم ناشی از عفونت منتقل شده از رابطه‌ی جنسی نباشد، احتمالا نیازی به درمان وجود ندارد.

اگر عفونت علت آن باشد، هدف اصلی درمان از بین بردن عفونت و جلوگیری از گسترش آن به رحم، لوله‌های رحم، و در صورت باردار بودن، به جنین است.

بسته به نوع اُرگانیسمی که باعث عفونت شده است، دکترتان ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

• آنتی‌بیوتیک
  • داروهای ضدقارچ
  • داروهای ضدویروس

هم‌چنین، ممکن است دکترتان توصیه کند که شریک جنسی‌تان نیز درمان شود تا احتمال عفونت دوباره‌ کاهش یابد. شما و شریک جنسی‌تان نباید تا پایان دوره‌ی درمان رابطه‌ی جنسی برقرار کنید.

در صورتی که فرد به ایدز مبتلا باشد، درمان بسیار اهمیت پیدا می‌کند. زیرا میزان ویروسی که از گردن رحم ترشح می‌شود را افزایش می‌دهد. این موضوع احتمال انتقال عفونت به شریک جنسی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین، اگر به این بیماری مبتلا باشید، احتمال این‌که ایدز از شریک جنسی مبتلا به ایدز به شما منتقل شود، افزایش می‌یابد.

علایم عفونت گردن رحم چیست

بسیاری از مبتلایان هیچ علایمی ندارند. ممکن است تنها پس‌از آزمایش روتین بتوان به این بیماری پی برد.

علایم و نشانه‌ها، در صورت بروز، شامل موارد زیر می‌شود:

• ترشحات خاکستری یا زرد کم‌رنگ از واژن
  • خونریزی غیرعادی از واژن، مانند خونریزی بعد از رابطه‌ی جنسی یا خونریزی بین پریودها
  • درد در طول رابطه‌ی جنسی
  • تخلیه‌‌ی ادرار دشوار، همراه با درد یا تکرر ادرار
  • در موارد نادر درد لگن یا شکم یا تب

عوامل خطرساز

در صورتی که :

• به‌تازگی رابطه‌ی جنسی بدون کاندوم داشته‌اید
  • به‌تازگی با چندین نفر رابطه‌ی جنسی برقرار کرده‌اید
  • قبلا مبتلا شده‌اید

احتمال ابتلا در شما افزایش می‌یابد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بین ۸ تا ۲۵٪ از زنانی که قبلا به این مشکل دچار شده‌اند احتمال بازگشت این بیماری در آن‌ها وجود دارد.

عفونت گردن رحم

آزمایش

دکترتان ممکن است برای آزمایش کردن ترشحات، ورم، حساسیت و خونریزی از گردن رحم نمونه‌برداری کند. دکترتان برای یافتن باکتری‌ها یا ویروس‌های مضر، ترشحات واژن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

درمان‌های غیردارویی مانند دوش‌های واژینال یا درمان‌های مبتنی‌بر ماست بر آن تأثیری ندارند و درواقع ممکن است علایم آن را تشدید کنند. انجام موارد فوق توصیه نمی‌شود.

اگر علی‌رغم درمان علایم بیماری‌تان ادامه داشت، دکترتان باید شما را مجددا آزمایش کند.

اما برای بسیاری از زنانی که مبتلا به عفونت گردن رحم هستند جواب هرگونه آزمایش عفونت منفی می‌آید. از دیگر دلایل التهاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آلرژی به مواد موجود در اسپرم‌کش‌ها، دوش‌های واژینال یا پلاستیک کاندوم
  • حساسایت یا آسیب ناشی از تامپون، رحم‌بند، یا وسایل پیشگیری از بارداری مانند زهدان‌پوش
  • عدم‌تعادل در باکتری‌های بدن؛ به بیانی دیگر، وقتی باکتر‌ی‌های ناسالم یا مضر از باکتری‌های عادی و سالم در واژن بیشتر رشد می‌کنند، که به این موضوع واژینوز باکتریال نیز می‌گویند
  • عدم‌تعادل در هورمون‌ها؛ استروژن نسبتا پایین یا پروژسترون بالا ممکن است در توانایی حفظ بافت سالم اختلال ایجاد کند
  • سرطان یا درمان سرطان؛ در موارد نادر، پرتودرمانی یا سرطان ممکن است باعث تغییراتی در آن شود که با علایم عفونت گردن رحم تطابق دارد.

نحوه تشخیص عفونت گردن رحم

اگر دکترتان به این مشکل مشکوک است، باید لگن را آزمایش کند. دکتر با این کار می‌تواند نگاه دقیق‌تری به گردن رحم بیاندازد.

هم‌چنین، احتمالا دکتر برای جمع کردن ترشحات واژن از آن نمونه‌برداری می‌کند تا بفهمد تا چه اندازه خونریزی وجود دارد.

دکترتان ممکن است درباره‌ی تاریخچه‌ی رابطه‌ی جنسی‌تان سؤالاتی بپرسد. دکتر می‌خواهد راجع‌به موارد زیر اطلاعات کسب کند:

• تعداد شریکان جنسی که در گذشته داشته‌اید
  • آیا رابطه‌ی جنسی بدون کاندوم داشته‌اید یا خیر
  • نوع وسیله‌ی ضدبارداری که استفاده کرده‌اید

درصورتی که :

• حامله باشید
  • دکترتان گمان کند احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در شما بالا باشد

حتی اگر علایمی نداشته باشید، دکتر آزمایشی روتین برای اطمینان  انجام می‌دهد.

جلوگیری از ایجاد عفونت گردن رحم

با انجام مراحل زیر می‌توانید احتمال ابتلا به  را کاهش دهید:

• شریک جنسی‌تان در طول مقاربت حتما از کاندوم استفاده کند.
  • با تعداد محدودی از افراد رابطه‌ی جنسی برقرار کنید.
  • با شریک جنسی که زخم‌هایی در آلت تناسلی یا ترشحات آلتی دارد رابطه برقرار نکنید.
  • اگر در حال درمان بیماری‌های مقاربتی هستید، از دکترتان بپرسید که آیا شریک جنسی‌تان نیز نیاز به درمان دارد یا خیر.
  • از محصولات بهداشتی زنانه استفاده نکنید. این محصولات ممکن است باعث حساسیت واژن و گردن رحم شوند.
  • در صورت داشتن دیابت، سعی کنید قند خون خود را به‌خوبی کنترل کنید.