سرطان دهانه رحم

نوع سرطان دهانه رحم شما به تعیین پیش‌آگهی و درمان کمک می‌‌‌کند. انواع اصلی سرطان دهانه‌ رحم عبارت اند از:

• کارسینوم سلول سنگفرشی:این نوع سرطان دهانه‌ رحم در سلول‌‌‌های نازک و مسطح (سلول‌‌‌های سنگفرشی) پوشش بخش بیرونی دهانه‌ی رحم شروع می‌‌‌شود، که به واژن گسترش می‌‌‌یابد. بیشتر سرطان‌‌‌های دهانه‌ی رحم کارسینوم سلول سنگفرشی هستند.
  • آدنوکارسینوم. این نوع سرطان دهانه‌ رحم در سلول‌‌‌های غده‌ای استوانه‌ای شکل دهانه‌ رحم شروع می‌‌‌شود.

گاهی، هر دو نوع سلول در سرطان سرویکس نقش دارند. به‌ندرت، سرطان در سلول‌‌‌های دیگر دهانه‌ رحم ایجاد می‌‌‌شود.

علائم سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه‌ رحم اولیه عموماً علائم یا نشانه‌‌‌هایی را ایجاد نمی‌‌‌کند.

علائم و نشانه‌‌‌های سرطان پیشرفته‌تر دهانه‌ی رحم عبارتند از:

• خونریزی واژینال پس از مقاربت، بین عادت های ماهیانه یا بعد از یائسگی
  • ترشحات آبکی و خونی واژینال که ممکن است شدید باشد و بوی نامطبوعی داشته باشد
  • درد لگن یا درد حین مقاربت
  • بازه زمانی عادات ماهیانه طولانی تر و میزان خونریزی در این زمان طولانی تر است.
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • درد پا و تورم در آن که به دلیل عدم گردش خون ایجاد می شود.
  • بی اختیاری در ادرار
  • احساس درد در هنگام ادرار که از شایع ترین نشانه های سرطان دهانه رحم است.
  • احساس خستگی مفرط

علت ایجاد سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه‌ی رحم در کجا شروع می‌‌‌شود:

سرطان دهانه‌ی رحم زمانی شروع می‌‌‌شود که سلول‌‌‌های سالم دچار تغییرات ژنتیکی (جهش) شوند که آنها را به سلول‌‌‌های غیرطبیعی تبدیل می‌‌‌کند.

سلول‌‌‌های سالم با سرعت معینی رشد کرده و تکثیر می‌‌‌ شوند، و در نهایت در زمان معینی می‌‌‌میرند. رشد و تکثیر سلول‌‌‌های سرطانی خارج از کنترل است و نمی‌‌‌میرند. سلول‌‌‌های غیرطبیعی انباشته ،توده‌ای را تشکیل می‌‌‌دهند، این سلول ها به بافت‌‌‌های مجاور حمله می‌‌‌کنند و می‌‌‌توانند از تومور جدا شوند تا در سایر نقاط بدن گسترش یابند (متاستاز).

علت سرطان دهانه‌ی رحم معلوم نیست، اما مشخص است که HPV نقش دارد HPV. بسیار شایع است، و اکثر زنان مبتلا به این ویروس هرگز مبتلا به سرطان دهانه‌ی رحم نمی‌‌‌شوند؛ این یعنی، عوامل دیگری مانند محیط زیست یا سبک زندگی تعیین می‌‌‌کنند که آیا مبتلا به سرطان دهانه‌ی رحم می‌‌‌شوید یا خیر.

اما به طور کلی عواملی مثل

مصرف دخانیات

وجود بارداری های متعدد

مصرف قرص های ضدبارداری بیش از 4 یا 5 سال

داشتن رابطه جنسی در سنین پایین

کسانی که دچار اضافه وزن هستند

روش های درمان سرطان دهانه رحم در تهران

بسته به مرحله ای که فرد در آن قرار دارد ، نوع درمان متفاوت و ممکن است تحت چند روش درمانی قرار بگیرد:

• شیمی درمانی سرطان دهانه رحم در تهران

در این روش از مواد شیمیایی برای تخریب سلول های سرطانی استفاده می شود.از شیمی درمانی برای درمان کسانی استفاده می شود که دچار سرطان پیشرفته هستند.

• پرتو درمانی سرطان دهانه رحم در تهران

در این روش از پرتوهای اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

شیمی درمانی و پرتو درمانی ممکن است با عوارضی چون : اسهال ،حالت تهوع،تنگ شدن واژن ،قاعدگی نامنظم،یائسگی زودهنگام و … همراه باشند.

• انجام عمل جراحی شامل : برداشتن رحم ،لوله های فالوپ ،غدد لنفاوی

اگر سرطان به خارج از دهانه رحم نیز انتقال پیدا کند ، جراحی گزینه مناسبی برای آن نمی باشد.

عوامل خطرساز

عوامل خطر سرطان دهانه‌ی رحم عبارتند از:

• تعدد شرکای جنسی: هر چه تعداد شرکای جنسی‌ شما و یا تعداد شرکای جنسی شریک شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به HPV در شما بیشتر است.
  • فعالیت جنسی زودهنگام : مقاربت در سنین پایین خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌‌‌دهد.
  • سایر عفونت‌‌‌های جنسی : (STI)ابتلا به سایر STI ها مانند کلامیدیا، گونوره‌آ، سیفلیس و HIV/AIDS خطر ابتلا به HPV را افزایش می‌‌‌دهد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: اگر سیستم ایمنی بدن به خاطر بیماری دیگری تضعیف شده باشد و مبتلا به HPV باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه‌ رحم بیشتر است.
  • سیگار کشیدن:سیگار کشیدن با سرطان سلول سنگفرشی سرویکس مرتبط است.

برای کاهش خطر ابتلا :

• واکسن HPV  بزنید. واکسیناسیون برای دختران و زنان 9 تا 26 ساله در دسترس است. اگر واکسن به دختران قبل از شروع فعالیت جنسی زده شود، موثرتر خواهد بود.
  • به‌طور مرتب، آزمایش پاپ‌ اسمیر انجام دهید. آزمایش‌‌‌های پاپ اسمیر می‌‌‌توانند شرایط پیش‌سرطانی دهانه‌ رحم را تشخیص دهند، بنابراین می‌‌‌توان آنها را برای پیشگیری از سرطان سرویکس تحت نظارت یا درمان قرار داد. اکثر سازمان‌‌‌های پزشکی پیشنهاد می‌‌‌کنند که زنان آزمایش‌‌‌های منظم پاپ اسمیر را در 21 سالگی شروع، و هر چند سال یکبار آنها را تکرار کنند.
  • روابط جنسی بی‌خطر داشته باشید. استفاده از کاندوم، داشتن شرکای جنسی کمتر، و تاخیر در مقاربت ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه‌ رحم را کاهش دهد.
  • عدم مصرف دخانیات

همچنین آزمایش های دیگری نظیر :

کولپوسکوپی: در این آزمایش با استفاده از میکروسکوپ و ذره بین تصاویر واژن را بررسی می کنند.

بیوپسی:نوعی آزمایش است که در آن مقداری از بافت دهانه رحم برای بررسی برداشته می شود.

سونوگرافی لگنی: با استفاده از امواج صوتی می توان تصاویری از ناحیه رحم را مشاهده کرد.

آزمایش خون

سی تی اسکن

MRI

در بیشتر مواقع افرادی که متوجه ابتلا به این بیماری می شوند دچار مواردی چون افسردگی ،ترس،عصبانیت و … می شوند.مراجعه به پزشک و یا در میان گذاشتن و صحبت کردن با افرادی که به این بیماری مبتلا بوده اند و تجربه مشابهی دارند می تواند احساس آرامش بیشتری به شما منتقل کند.