جراحی لاپاراسکوپی

در این قسمت از مطلب با ما همراه باشید تا در مورد نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی در ایران و تهران توضیحاتی دهیم ، در ادامه با ما همراه باشید . تقریباً همیشه با بیهوشی عمومی انجام می‌شود هرچند، همان روز می‌توانید به منزل باز گردید زمانی که بیمار در بی‌هوشی به سر می برد، لوله‌ای باریک به نام سوند به او وصل می‌شود تا ادرار را جمع کند.در این روش ابتدا شکم را با استفاده از سوزنی کوچک پر از گاز دی‌اکسید کربن می‌کنند. این گاز باعث می‌شود دیواره شکم از اندام‌های داخل آن فاصله بگیرد، همین امر خطر بروز جراحت را کاهش می‌دهد.

نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی

پزشک شکاف کوچکی را در ناف ایجاد می‌کند و لاپاراسکوپ را داخل شکم فرو می برد. دوربینی درون این لاپاراسکوپ وجود دارد که تصاویر داخل شکم را روی صفحه ‌نمایش می‌دهد. به این طریق، پزشک می‌توانند نمایی واضح از اندام‌های داخلی را مشاهده کند. مرحله بعدی بستگی به نوع عمل دارد. پزشک برای تشخیص ممکن است صرفاً نگاهی به داخل شکم بیندازد و کار را تمام کند. اگر به جراحی نیاز داشته باشید، شکاف‌های دیگری روی شکم ایجاد می‌کنند. ابزارها از این شکاف ها وارد بدن می‌شوند. سپس جراحی با استفاده از لاپاراسکوپی که نقش راهنما را دارد انجام می‌شود.

پس از پایان عمل، تمام ابزارها از بدن خارج می‌شوند. شکاف‌ها را بخیه و سپس پانسمان می‌کنند و بیمار به ریکاوری منتقل می‌شود.

جراحی لاپاراسکوپی در شمال تهران

پزشک با استفاده از ابزارهای کوچک می‌تواند انواع مختلفی از جراحی‌ها را انجام دهد. این جراحی‌ها عبارت‌اند از :

• برداشتن کیست تخمدان
• درمان افتادگی رحم
• برداشتن رحم (هیسترکتومی)
• رفع چسبندگی های رحم،لوله ها و تخمدان جهت درمان ناباروری
• درمان سرطان رحم و دستگاه تناسلی از طریق برداشتن بخشی از غدد لنفاوی
• درمان حاملگی خارج از رحم
• درمان آندومتریوز از طریق تخریب بافت اندومتر
• بستن لوله‌های رحمی( پیشگیری از بارداری )

در این روش مدت زمان بهبودی از عمل باز کوتاه‌تر ، عوارض کمتر و احتمال عفونت نیز بسیار کاهش میابد.همچنین در این روش، جای زخم نیز کوچک‌تر است. متخصص زنان، جراح عمومی یا متخصصان دیگر می‌توانند این روش را استفاده کنند.

جراحی لاپاراسکوپی به کمک ربات

بیماری‌های زنان گاهی اوقات از جراحی رباتیک استفاده می‌شود. بازوهای رباتیک ثابت‌تر از بازوهای انسانی هستند. همچنین در انجام کارهای ظریف نیز بهتر عمل می‌کنند.

میکرو لاپاراسکوپی : شیوه‌ای جدیدتر است. در این روش از اسکوپ‌های کوچک‌تر استفاده می‌‌شود. میکرو لاپاراسکوپی با استفاده از بی‌حسی موضعی در مطب دکتر نیز انجام می‌شود. در این شیوه کاملاً بی‌هوش نمی‌شوید.

در برخی مواقع ممکن است پزشک در جراحی از دست کمک بگیرد.به این صورت که در این حالت برش بیشتر از 5/1 سانتیمتر است ولی باز هم در مقایسه با جراحی باز میزان برش کوچکتر است.

دلایل استفاده از لاپاراسکوپی در بیماری‌های زنان

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در مورد دلایل استفاده از لاپاراسکوپی در بیماری‌های زنان توضیحاتی دهیم :

می‌توان برای تشخیص، درمان و یا هردو استفاده کرد. شیوه تشخیصی گاهی اوقات به درمان ختم می‌شود .

برخی دلایل تشخیصی عبارت‌اند از :

• دردهای مزمن لگنی با علت ناشناخته
• نازایی غیرقابل توجیه
• عفونت های مکرر لگنی

تشخیص بیماری بوسیله لاپاراسکوپی

در صورتی که آزمایشاتی مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن و یا ام آر آی نتوانند در امر تشخیص کمک کنند ، از این نوع جراحی استفاده می شود. مواردی که بوسیله لاپاراسکوپی تشخیص داده می شوند عبارت اند از:

علل ناباروری
سرطان دستگاه تناسلی
چسبندگی رحم
التهاب لگن
حاملگی خارج از رحم
آندومتریوز
تومور یا کیست های تخمدان
فیبروئید رحم

اقدامات پیش از انجام جراحی

بسته به نوع جراحی اقدامات پیش از آن می تواند متفاوت می باشد. اما به طور کلی ممکن است نیاز به موارد ذیل باشد :

انجام آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن ،ام آر آی و همچنین آزمایش خون و نوار قلب

آمادگی روده امری ضروری است به همین خاطر بیمار بین 8 تا 12 ساعت قبل از جراحی باید ناشتا باشد.

در صورت مصرف دخانیات و یا داروی خاص حتما به پزشک مربوطه اطلاع داده شود.ممکن است در صورت صلاح دید، پزشک مصرف آن را قطع کند.در برخی موارد مصرف داروها روی نتیجه عمل تاثیر می گذارد.این داروها عبارت اند از آسپرین ها ، داروهای ضد انعقاد خون ، مکمل های گیاهی و مجموعه داروهایی که بر روی لخته شدن خون تاثیر می گذارند. بهتر است بیمار در دوره قاعدگی نباشد.

مراقبت های پس از جراحی لاپاراسکوپی

پس از اتمام عمل ، پرستاران علائم حیاتی بیمار را کنترل می‌کنند. بیمار در ریکاوری می‌ماند تا اثر بیهوشی به طور کامل از بین برود. تا زمانی که بیمار به تنهایی نتواند ادرار کند از بیمارستان مرخص نمی‌شود. مشکل در ادرار کردن یکی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از سوند است.
زمان ریکاوری متفاوت است. این زمان بستگی به نوع عمل انجام شده دارد. گاهی ممکن است چند ساعت پس از انجام عمل بیمار ترخیص شود و به منزل بازگردد. گاهی نیز مجبورند یک یا دو شب دیگر در بیمارستان بمانند.

پس از جراحی، ممکن است ناف حساس شده باشد. ممکن است کبودی‌هایی روی شکم به چشم بخورند. گاز داخل شکم می‌تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه، کمر و شانه‌ها شود. این احتمال نیز وجود دارد که تا پایان روز حالت تهوع داشته باشد.
قبل از رفتن به منزل، پزشک دستوراتی را در خصوص نحوه کنترل عوارض جانبی احتمالی ارائه می‌دهد. پزشک ممکن است مسکن یا آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت تجویز کند.

بسته به نوع عمل، ممکن است به بیمار گفته شود که چند روز یا چند هفته را استراحت کند. بازگشت به فعالیت‌های طبیعی ممکن است یک یا چند ماه طول بکشد.پس از جراحی به هیچ عنوان رانندگی نکنید ، تا 48 ساعت استحمام مجاز نیست و نباید تا 6 هفته فعالیت سنگین انجام داد.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

همانطور که پیش تر بیان کردیم امروزه این جراحی جایگزین عمل جراحی باز شده است. در جراحی های باز برشی به طول 15 الی 30 سانتیمتر ایجاد می شود در صورتی که در جراحی با لاپاراسکوپی این برش ها به طولcm 5/1 است. این روش نسبت به جراحی باز مزایایی مانند کوچک تر بودن محل برش ،خطر ابتلا به عفونت کمتر ، دوره نقاهت کوتاه تر ، خطر کمتر ایجاد فتق و چسبندگی و…. دارد.

مطالبی که حتما باید بخوانید : عمل کیست تخمدان

عوارض لاپروسکوپی

از شایع ترین عوارض جانبی جراحی لاپاراسکوپی می توان به تحریک پوستی و عفونت مثانه اشاره داشت.
به ندرت در این روش عوارض جدی رخ می دهد، این عوارض عبارت‌اند از:

• آسیب به یکی از رگ‌های خونی داخل شکم، مثانه، روده، رحم و سایر ساختارهای لگنی
• آسیب عصبی
• واکنش‌های آلرژیک
• چسبندگی
• لخته‌های خون
• مشکل در ادرار
شرایطی که خطر عوارض را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:
• سابقه جراحی قبلی در شکم و لگن
• اضافه وزن
• لاغری زیاد
• آندومتریوز بیش‌ازحد
• عفونت لگنی
• بیماری مزمن روده
گازی که برای پر کردن حفره شکمی استفاده می‌شود، در صورت ورود به رگ خونی می‌تواند سبب بروز عوارض شود.
در طول دوره ریکاوری، توجه زیادی به بدن خودتان بکنید. هرگونه عارضه جانبی ایجادشده را یادداشت کنید و با پزشک در میان بگذارید.
در صورت داشتن علائم زیر حتماً با پزشک خود تماس بگیرید:
• خونریزی در واژن
• بوجود آمدن مشکلات تنفسی
• درد هنگام ادرار یا حرکات روده
• تب 38 درجه یا بالاتر
• چرک یا خونریزی زیاد از ناحیه شکاف
• تهوع و استفراغ طولانی ‌مدت
• درد شدید در ناحیه شکم

عمل معمولاً نتیجه خوبی دارد. این فناوری به جراح این امکان را می‌دهد که بسیاری از مشکلات را به‌ راحتی مشاهده کند و تشخیص دهد.

هزینه عمل لاپاراسکوپی اندومتریوز تهران

به طور کلی هزینه انجام این جراحی در شمال تهران و یا هر جایی بسته به نوع آن ، شرایط بیمار ، نوع بیمارستان (دولتی یا خصوصی) و… متفاوت می باشد.
جهت مشاوره و یا انجام جراحی توسط دکتر سالاریه و اطلاع از هزینه آن می توانید از طریق شماره تماس های 02133387619 – 02188656158 با مطب ایشان ارتباط حاصل فرمایید.