لیزر واژن

درمان با لیزر: لیزرهای مونالیزا تاچ و اربیوم

مؤسسه‌ی تحقیقات بهداشت زنان استرالیا (WHRIA) دو نوع درمان لیزری عرضه کرده است: مونالیزا تاچ لیزر برای بیماری‌های دردناکی مانند نازک‌شدگی پوست واژینال (آتروفی) و درد موضعی وولوال و لیزر فوتونا اربیوم برای درمان غیرتهاجمی و غیرهورمونی شل‌شدگی خفیف واژن، پایین‌افتادگی دیواره‌ی واژینال و بی‌اختیاری ادراری.

مونالیزا تاچ لیزر برای نازک‌شدگی دیواره‌ی واژینال و درد موضعی وولوال

WHRIA اولین کلینیکی است که این خدمات را در سیدنی ارائه داد. لیزر مونالیزا تاچ لیزر فرکشنال CO2ای است که، بدون نیاز به کرم‌ها یا هورمون‌های روزانه، بافت را احیا می‌کند.

علت نازک‌شدگی دیواره‌ی واژینال چیست؟

نازک‌شدگی دیواره‌ی واژینال از کمبود استروژن ناشی می‌شود و کاهش رطوبت و ضخامت مخاط محافظ (پوست واژینال) را در پی دارد؛ در نتیجه انعطاف‌پذیری طبیعی واژن از دست می‌رود و pH طبیعی آن ناحیه تغییر می‌کند.

در زنان جوان‌تر، نازک‌شدگی واژینال با اختلال‌های خوردن، وزن پایین بدن، درمان پس از سرطان، یائسگی زودهنگام یا فعالیت‌های ورزشی سطح بالا نیز در ارتباط است. نازک‌شدگی واژینال از فرآیندهای پیری طبیعی پس از یائسگی است، که با بالا رفتن سن مشاهده می‌شود، اما در بعضی زنانی که درمان سرطان را هم پشت سر گذاشته‌اند بدتر است. این بیماری به رژیم مراقبت پوستی مناسب روزانه نیاز دارد.

بعضی‌اوقات، استفاده‌ی طولانی‌مدت از قرص‌ها و داروهای ضدبارداری هورمونی تزریقی یا میله‌ای نیز به کمبود استروژن منجر می‌شود.

علائم نازک‌شدگی واژینال کدامند؟

• خارش و سوزش واژن
  • خشکی و از دست رفتن انعطاف‌پذیری
  • بی‌اختیاری و اضطرار ادراری
  • پایین‌افتادگی و شل‌شدگی
  • درد وولوال و واژینال
  • رابطه‌ی جنسی دردناک

در 50 درصد زنان علائم پس از یائسگی بدتر می‌شوند. بعضی زنان نیز، به خاطر بیماری‌های دیگر، داروهایی مصرف می‌کنند که ممکن است علائم آتروفی واژینال را شدیدتر کنند. علائم واژینال می‌توانند بر بهزیستی عمومی، تصویر بدن و عزت‌نفس، کیفیت زندگی‌تان تأثیر منفی بگذارند و در بسیاری از موارد روابط صمیمی را دچار مشکل کنند.

لیزر مونالیزا تاچ چگونه عمل می‌کند؟

سال‌هاست که درمان با لیزر فرکشنال CO2 به درمان امراض پوستی کمک کرده است و به احیای قابل‌توجه بافت‌ها، از جمله کلاژن جدید و تولید فیبرهای الاستیک و نئوواسکولاریزاسیون (احیای جریان خون)، منجر شده است. لیزر فرکشنال، با استفاده از پروتکل‌های درمانی خاصی که مخاط و اپیتلیوم واژینال را هدف قرار می‌دهند، به تولید سلول بنیادی در لایه‌ی مزانشیمی منجر می‌شود و بلوغ اپیتلیال را افزایش می‌دهد. این بافت احیا و بازسازی می‌شود و به حالت قبل از یائسگی برمی‌گردد.

چه درمان‌های دیگری برای آتروفی واژینال موجودند؟

تا چندی پیش، در بهترین درمان موجود برای آتروفی واژینال، کرم‌های استروژن همواره و به صورت مستقیم (با استفاده از اپلیکاتور) در داخل واژن استعمال می‌شدند. بسیاری از زنان، از جمله زنان مبتلا به سرطان پستان، نمی‌توانند از این محصولات جایگزینی با هورمون استفاده کنند. بعضی دیگر نیز با استفاده از درمان جایگزینی با هورمون راحت نیستند یا درمان را به طور مرتب دنبال نمی‌کنند.

درمان با لیزر مونالیزا تاچ چه مزیتی دارد؟

لیزر مونالیزا درمان مؤثری برای تحریک بازسازی طبیعی بافت واژینال است. روش ساده‌ایست که کمترین ناراحتی را ایجاد می‌کند، تقریباً برای همه‌ی زنان مناسب است و در واقع جلوی فعالیت‌های طبیعی را نمی‌گیرد.

چند جلسه درمان لازم دارم؟

بسیاری از زنان پس از 1 جلسه درمان بهتر می‌شوند. اما درمان پیشنهادی، 3 جلسه، با شش هفته فاصله، است. پس از آن، بهتر است هر 6 الی 12 ماه یک‌بار برای تکرار درمان مراجعه شود.

درمان با لیزر فوتونا اربیوم برای افتادگی خفیف و بی‌اختیاری

لیزر اربیوم (یا Er:Yag) درمانی غیرتهاجمی و غیرهورمونی برای شل‌شدگی خفیف واژن، افتادگی دیواره‌(ها)ی واژینال و بی‌اختیاری ادراری است. شل‌شدگی واژن زمانی است که دیواره‌های واژن عریض می‌شوند.

علت شل‌شدگی واژن چیست؟

شل‌شدگی بافت‌های واژینال و افتادگی متعاقب دیواره‌های واژینال و مثانه یا رکتوم از عوارض طبیعی پیری است. بارداری و زایمان طبیعی در ایجاد این مشکلات نقش بسزایی دارند. چاقی و نداشتن فعالیت‌های عضلانی مناسب نیز در ایجاد شل‌شدگی نقش دارند.

به نظر منطقی است که زنانی که سبک زندگی سالمی دارند با حداقل ریسک ابتلا به افتادگی واژینال مواجه باشند، اما بعضی‌اوقات آرایش ژنتیکی ما به گونه‌ایست که نمی‌توان جلوی شل‌شدگی را گرفت.

شل‌شدگی واژن چه علائمی دارد؟

• بی‌اختیاری: شل‌شدگی دیواره‌ی جلویی واژن بعضی‌اوقات موجب می‌شود هنگام سرفه کردن، عطسه زدن، دویدن، پریدن و سایر فعالیت‌های فیزیکی دچار بی‌اختیاری شویم. وقتی قاعده‌ی مثانه به خوبی پشتیبانی نشود، احساس اضطرار ایجاد می‌شود
  • تخلیه‌ی ناکامل روده: با حرکت روده، دیواره‌ی پشتی واژن برآمده می‌شود و تخلیه‌ی کامل مدفوع را دشوارتر می‌کند
  • سکس دردناک یا ناخوشایند: اگر دهانه‌ی واژینال، در نتیجه‌ی زایمان طبیعی، عریض‌تر شده باشد، از لذت رابطه‌ی جنسی کاسته خواهد شد
  • درد لگنی: به‌علاوه، بعضی از زنان شل‌شدگی دیواره‌های واژینال را به صورت احساس مبهمی از ناراحتی ادراک می‌کنند که در طول روز، به‌ویژه وقتی برای مدت زمان طولانی‌ای ایستاده باشند، افزایش می‌یابد.

لیزر اربیوم چگونه عمل می‌کند؟

پرتو لیزر اربیوم در لایه‌های سطحی پوست واژینال جذب و به افزایش دما منجر می‌شود. برخی‌اوقات، حتی در صورت استفاده از بی‌حسی موضعی، گرما در طول درمان احساس می‌شود.

سپس انرژی در بافت‌ها منتشر می‌شود و بر کلاژن بافت نرم زیر پوست تأثیر می‌گذارد. این امر موجب می‌شود پوست واژینال سفت شود. این اثر «افزاینده» است، یعنی درمان‌های بعدی به افزایش سفت‌شدگی منجر خواهند شد.

چه درمان‌های دیگری برای شل‌شدگی واژن موجودند؟

درمان اصلی شل‌شدگی واژن فیزیوتراپی است تا عضلاتی که کانال واژن را نگه می‌دارند به خوبی کنترل شوند. اگر بافت‌های نرم زیر پوست آسیب شدیدی دیده باشند، برای ترمیم این ناحیه به جراحی نیاز است. در بعضی موارد، برای تقویت بافت‌های نرم تضعیف‌شده، از جسم خارجی مش استفاده می‌شود. استفاده از استروژن موضعی، به‌ویژه برای اضطرار ادراری، مرسوم است اگرچه پژوهش‌ها اثربخشی آن را چشمگیر ندانسته‌اند.