علت پرمویی در زنان

پرمویی زنان

پرمویی در زنان : پرمویی، مشکلی که در زنان بسیار شایع است به معنای رشد موهای زائد در قسمت هایی از بدن است که به طور معمول وجود ندارند و به دلیل برهم خوردن هورمون ها ایجاد می شود.زمانی که تعادل هورمون های بدن زنان بهم می خورد میزان تستوسترون بیشتری در بدن ایجاد و به علت افزایش هورمون مردانه رشد موهای زائد مشابه مردان بیشتر می شود.نام دیگر پرمویی در زنان هیرسوتیسم است. هیرسوتیسم (HUR-soot-iz-um) وضعیت رشد ناخواسته و مردانه مو در زنان است. هیرسوتیسم سبب می‌شود در برخی از نواحی مانند صورت، سینه و پشت، که مردان معمولاً مو در می‌آورند، موهای تیره و ضخیم رشد کنند.

مقدار موی بدن شما عمدتاً با توجه به ساختار ژنتیکی‌ تعیین می‌‌‌‌شود. طیف وسیعی از توزیع، ضخامت و رنگ عادی مو به علت تفاوت‌‌‌های ارثی وجود دارد. با این حال، هیرسوتیسم یکی از بیماری‌‌‌های پزشکی است که ممکن است ناشی از افزایش هورمون‌‌‌های مردانه به‌نام آندروژن‌ها، به‌وجود آید. ترکیبی از درمان‌‌‌های پزشکی و خود مراقبتی روش درمانی بسیاری از زنان مبتلا به هیرسوتیسم است.

علائم پرمویی در زنان چیست

هیرسوتیسم ،موی سفت و تیره بدن است که در قسمت‌‌‌هایی از بدن زنان ظاهر می‌‌‌‌شود که معمولا مو ندارند. عمدتاً صورت، سینه و پشت. وقتی سطح بیش از حد آندروژن باعث ایجاد هیرسوتیسم می‌‌‌‌شود، علائم دیگری ممکن است در طول زمان به وجود بیاید، که فرایندی به‌نام مردنمایی است. علائم مردنمایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کلفت شدن صدا
• کچل شدن
• آکنه
• کاهش اندازه سینه
• افزایش توده عضلانی
• بزرگ شدن کلیتوریس

دلیل اصلی پرمویی در زنان

در بلوغ، تخمدان‌‌‌های دختر ترکیبی از هورمون‌‌‌های جنسی زنانه و مردانه را تولید می‌‌‌‌کنند، و موجب رشد مو در ناحیه زیر بغل و چانه می‌‌‌‌شوند. اگر تعادل این ترکیب با نسبت بسیار بالای هورمون‌‌‌های جنسی مردانه (آندروژن) بهم بریزد، هیرسوتیسم ممکن است ایجاد شود.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک: که به دلیل عدم تعادل هورمون‌‌‌های جنسی شایع‌ترین علت هیرسوتیسم است، ممکن است باعث ایجاد اختلال در قاعدگی، چاقی، ناباروری و گاهی چندین کیست در تخمدان شود.

سندرم کوشینگ: این بیماری هنگامی ایجاد می‌‌‌‌شود که بدن در معرض سطوح بالای هورمون کورتیزول قرار دارد. این بیماری ممکن است از غدد آدرنالی ایجاد شود که کورتیزول بیش از حدی را تولید می‌‌‌‌کنند یا ناشی از مصرف داروهایی مانند پردنیزولون در طولانی مدت باشد.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: مشخصه این بیماری ارثی تولید غیرطبیعی هورمون‌های استروئیدی، از جمله کورتیزول و آندروژن، در غدد فوق‌کلیه است.

تومورها: به‌ندرت، تومور ترشح شده آندروژن در تخمدان‌ها یا غدد فوق‌کلیه می‌‌‌‌تواند باعث ایجاد هیرسوتیسم شود.

داروها: برخی از داروها می‌‌‌‌توانند باعث ایجاد هیرسوتیسم شوند. این داروها شامل دانازول (که برای درمان زنان مبتلا به آندومتریوز بکار می‌‌‌‌رود)، کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و فلوکستین (پروزاک) برای افسردگی است. گاهی، هیرسوتیسم ممکن است بدون علت قابل ‌تشخیص ایجاد شود.

عوامل تاثیر گذار در ابتلا به پرمویی

عوامل متعددی می‌‌‌‌توانند بر احتمال ابتلا به هیرسوتیسم تاثیر بگذارد، از جمله:

سابقه خانوادگی: چندین بیماری که سبب ایجاد هیرسوتیسم می‌‌‌‌شوند، از جمله هیپرپلازی مادرزادی آدرنال و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، در خانواده‌‌‌ها وجود داشته باشد.

اضافه وزن:چاقی باعث افزایش تولید آندروژن می‌‌‌‌شود، که می‌‌‌‌تواند هیرسوتیسم را بدتر کند.

درمان‌‌‌های خانگی پرمویی زنان

روش‌‌‌های خود مراقبتی برای رفع موهای ناخواسته صورت و بدن عبارتند از:

چیدن مو: استفاده از موچین روش خوبی برای رفع موهای زائد است، اما برای رفع موهای زیاد مفید نیست.

اصلاح: اصلاح سریع و ارزان است، اما باید به طور مرتب تکرار شود زیرا مو را تنها در سطح پوست رفع می‌‌‌‌کند.

اپیلاسیون: در روش اپیلاسیون، موم گرمی روی پوست مالیده می‌‌‌‌شود. پس از سفت شدن موم، برای رفع مو آن را از پوستتان بکشید. موم به‌سرعت مو را از سطح بزرگی رفع می‌‌‌‌کند، اما ممکن است موقتاً باعث درد شدید و گاهی سوزش و قرمزی پوست شود.

پودر موبر شیمیایی: پودر موبر شیمیایی، که عموماً به صورت ژل، لوسیون یا کرم‌‌‌هایی است که روی پوست مالیده می‌‌‌‌شود، از طریق تجزیه ساختار پروتئینی ساقه مو کار می‌‌‌‌کند. بعضی از افراد به مواد شیمیایی بکار رفته در این پودرها حساسیت دارند.

سفیدکننده : به‌جای رفع موهای ناخواسته بدن، برخی از زنان از سفیدکننده استفاده می‌‌‌‌کنند. سفیدکننده رنگ مو را از بین می‌‌‌‌برد، و باعث می شود موها کمتر دیده شوند همچنین سفیدکننده ممکن است باعث سوزش پوست شود، بنابراین آن را روی ناحیه کوچکی آزمایش کنید.سفیدکننده ممکن است موهای پوست تیره یا برنزه را برجسته کند.

علت پرمویی در زنان

تشخیص پرمویی در زنان چگونه است

آزمایش‌‌‌هایی که مقدار هورمون‌‌‌های خاص در خون شما را اندازه‌گیری می‌‌‌‌کنند، از جمله تستوسترون یا سایر هورمون‌‌‌های مشابه ‌تستوسترون، ممکن است مشخص کنند که آیا سطح آندروژن بالا باعث ایجاد هیرسوتیسم می‌‌‌‌شود یا خیر. اگر چنین است، پزشک ممکن است برای بررسی تخمدان‌ها و غدد آدرنال برای وجود تومورها یا کیست ها سونوگرافی یا سی‌تی اسکن را توصیه کند. پزشک همچنین ممکن است شکم شما را معاینه و برای یافتن توده‌‌‌هایی که می‌‌‌‌توانند حاکی از تومور باشند، معاینه لگن انجام دهد.

درمان پرمویی : درمان هیرسوتیسم اغلب شامل ترکیبی از درمان اختلال زمینه‌ای، روش‌‌‌های خود مراقبتی، درمان‌‌‌های رفع مو و داروهاست.
داروها : داروهای هیرسوتیسم معمولا شش ماه مصرف می‌‌‌‌شوند که میانگین چرخه عمر یک فولیکول مو قبل از ایجاد تفاوت قابل ‌توجه در رشد مو است. این داروها عبارت اند از:

داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری: قرص‌‌‌های ضد بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری هورمونی، که حاوی استروژن و پروژستین هستند، هیرسوتیسم ناشی از تولید آندروژن را درمان می‌‌‌‌کنند.داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری برای هیرسوتیسم در زنانی است که نمی‌‌‌‌خواهند باردار شوند. عوارض احتمالی عبارتند از: سرگیجه، تهوع، سردرد و ناراحتی معده.

آنتی آندروژن‌ها: این نوع داروها که اتصال آندروژن‌‌‌ها به گیرنده‌‌‌های خود در بدن را مهار می‌‌‌‌کنند، به طور معمول شش ماه پس از مصرف قرص‌‌‌های ضد بارداری و در صورتی که این قرص‌‌‌ها موثر واقع نشوند، تجویز خواهند شد. شایع‌ترین آنتی آندروژن برای درمان هیرسوتیسم اسپیرونولاکتون (آلداکتون) است. از آنجا که این داروها می‌‌‌‌توانند نقایص مادرزادی را ایجاد کنند، هنگام مصرف آنها باید از روش‌‌‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد.

جراحی پرمویی در زنان

برای رفع دائم موهای ناخواسته، از روش های زیر بهره می گیرند:

الکترولیز: در این درمان، سوزن کوچکی در هر فولیکول مو وارد می‌‌‌‌شود. سوزن برای آسیب رساندن به فولیکول و نهایتاً نابودی آن یک پالس جریان الکتریکی را می‌‌‌‌فرستد. ممکن است به درمان‌‌‌های متعدد نیاز داشته باشید.

الکترولیز مؤثر است، اما ممکن است دردناک باشد. برای کاهش درد، کرم بی‌حسی روی پوست پخش می‌‌‌‌شود.

لیزر درمانی: برای نابودی فولیکول‌‌‌های مو و مهار رشد مو، پرتو نور بسیار متمرکزی (لیزر) به پوست تابیده می‌‌‌‌شود.ممکن است بعد از لیزر درمانی دچار قرمزی و تورم پوست شوید.

عوارض پرمویی

هیرسوتیسم می‌‌‌‌تواند برای فرد مشکلات روحی روانی ایجاد کند.برخی از زنان در مورد داشتن موهای زائد ناخواسته احساس خجالت می‌‌‌‌کنند. برخی دچار افسردگی می‌‌‌‌شوند.اگرچه هیرسوتیسم عوارض جسمی ایجاد نمی‌‌‌‌کند اما علت زمینه‌ای عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث عوارض جسمی شود.
اگر هیرسوتیسم و قاعدگی های نامنظم دارید، ممکن است مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باشید، که می‌‌‌‌تواند مانع باروری شود. زنانی كه داروهای خاصی را برای درمان هیرسوتیسم مصرف می‌‌‌‌كنند به دلیل خطر نقص‌‌‌های زایمانی باید از حاملگی اجتناب كنند.

پیشگیری

هیرسوتیسم عموماً قابل‌پیشگیری نیست.اما اگر سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید کاهش وزن می تواند کمک شایانی به کم شدن موها داشته باشد