درمان لکه بینی حین رابطه جنسی

لکه بینی رابطه جنسی

درمان لکه بینی حین رابطه جنسی : خونریزی واژینال پس از برقراری رابطه جنسی که به خونریزی پسا مقاربتی نیز معروف است امری عادی در میان زنانی است که پریود می شوند و حتی در میان زنان یائسه نیز امری شایع‌ است. این خونریزی گاهی اوقات می‌تواند استرس‌زا باشد اما دلیل آن در اکثر موارد نسبتاً بی‌خطر است. موارد فوق را می‌توان برای افرادی که در حین رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند نیز بیان کرد:

طبق پژوهش‌ها، 9 درصد از زنانی که پریود می شوند، صرف‌نظر از قاعدگی خود، خونریزی واژینال را تجربه می‌کنند. در مقابل، حدود 46 تا 63 درصد زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمونی مؤثر بر قابلیت ارتجاعی بافت‌های واژن خود دچار خشکی، خارش، حساسیت، لکه بینی یا خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی می‌شوند. درحالی ‌که بسیاری از این دلایل جای نگرانی ندارد، گاهی اوقات خونریزی می‌تواند دلیل مشکلی جدی‌تر باشد.

لکه بینی بعد از رابطه

عفونت‌های مقاربتی ، نظیر کلامیدیا و سوزاک ، دارای طیفی از علائم و نشانه‌های واژینال هستند؛ این نشانه‌ها شامل درد لگن، خارش، سوزش، ترشح واژینال، تکرر ادرار و درد حین ادرار کردن هستند. التهاب ناشی از STI ها می‌تواند باعث تورم و پارگی رگ‌های خونی سطحی شود.

تریکومونیازیس نوعی STI است که توسط انگلی تک‌سلولی ایجاد می‌شود. ترشح و خونریزی از دهانه رحم دو مورد از شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری هستند. عفونت تریکوموناس واژینالیس مانند کلامیدیا و سوزاک به‌راحتی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

پلیپ‌ های خوش‌خیم : رشد پلیپ‌های خوش‌خیم در دهانه رحم یا درون رحم (پلیپ‌های رحمی یا آندومتری) از دلایل عمده خونریزی در حین یا بعد از رابطه جنسی هستند. پلیپ‌های دهانه رحم معمولاً در زنان 30 تا 50 ساله که سابقه چندین بارداری را داشته‌اند رخ می‌دهد. این پلیپ‌ها معمولاً قرمز یا بنفش با ساختاری لوله‌ای و پر از مویرگ هستند.

پلیپ‌های رحمی توده‌های بافتی نرم و کوچکی هستند که از داخل رحم به سمت بیرون آمده‌اند. این پلیپ‌ها بین دوران قاعدگی، بعد از یائسگی و در حین رابطه جنسی مستعد خونریزی هستند. همچنین در زنان 36 تا 55 ساله ایجاد می‌شوند.

اکثر پلیپ‌ها خوش‌خیم هستند اما برخی از آن‌ها با گذشت زمان ممکن است سرطانی شوند. پلیپ‌ها گاهی اوقات خودبه‌خود از بین می‌روند اما در برخی موارد نیاز به جراحی است.
رشد سایر پلیپ‌های غیر سرطانی مجرای تناسلی، نظیر همانژیوم، نیز می‌تواند منجر به خونریزی پسا مقاربتی شود، هرچند این دلایل بسیار نادر هستند.

مطالب مرتبط حتما بخوانید : درمان درد حین رابطه جنسی

اکتروپیون سرویکس و لکه بینی حین رابطه جنسی

اکتروپیون سرویکس : اکتروپیون سرویکس عارضه‌ای غیر سرطانی است که در آن سلول‌های داخل سرویکس از راه مدخل سرویکس (دهانه سرویکس) به سمت خارج سرویکس متمایل می‌شوند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، اتساع غیرطبیعی بافت سرویکس می‌تواند باعث التهاب رگ‌های خونی ضعیف شود. درنتیجه، خونریزی ناشی از رابطه جنسی، استفاده از تامپون و حتی استفاده از اسپکولوم در معاینه لگنی مسئله‌ای عادی است. اکتروپیون سرویکس می‌تواند در زنان جوان، زنان مصرف‌کننده قرص‌های ضدبارداری و زنان بارداری که سرویکس آن‌ها نرم‌تر از حد طبیعی است رخ دهد. این عارضه معمولاً نیازی به درمان ندارد مگر آنکه ترشح و خونریزی واژینال بیش‌ ازحد باشد.

آتروفی واژن : از آنجایی که کاهش سطح استروژن موجب نازکی دیواره واژن و تولید کم‌تر ترشحات لوبریکانت در زنان یائسه می‌شود، این افراد اغلب در حین یا پس از رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند. این عارضه را آتروفی واژن می‌گویند، عارضه‌ای که با خارش و سوزش واژن نیز همراه است. آتروفی واژن را می‌توان با استروژن درمانی، به‌صورت مصرف قرص ، پماد یا شیاف درون‌واژینال درمان کرد. البته استروژن درمانی به‌صورت خوراکی خطراتی نیز به همراه دارد.

بر اساس داده‌های مجله Women’s Health Initiative، قرص‌های صرفاً استروژنی می‌توانند خطر سرطان آندومتر را افزایش دهند و به همین دلیل باید برای درمان‌های کوتاه‌مدت استفاده شوند یا استروژن درمانی دیگری را جایگزین آن‌ها کرد. لوبریکانت‌های واژینال نیز می‌توانند باعث از بین بردن خشکی واژن و کاهش درد شوند.

مشاوره با جراح زنان خوب در تهران

اندومتریوز و لکه بینی حین رابطه جنسی

اندومتریوز : اندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که پوشش درونی رحم (آندومتر) به خارج از رحم کشیده شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد، بافت آندومتر می‌تواند خود را به سطح سایر ارگان‌ها بچسباند و باعث درد شدید، و در برخی موارد، نازایی شود. دو مورد از نشانه‌های اندومتریوز عبارت‌اند از مقاربت و ارگاسم دردناک. هر دوی این نشانه‌ها ناشی از افزایش کشش و فشار واقع بر بافت‌های آسیب‌پذیر است. در چنین شرایطی، خونریزی پسامقاربتی امری عادی است.

ضربه : خونریزی پسا مقاربتی معمولاً به عفونت‌ها و ناهنجاری‌های رحم، واژن یا سرویکس مربوط می‌شود اما علت خونریزی می‌تواند ناشی از ضربه مستقیم (بر اثر رابطه جنسی خشن )به این بافت‌های آسیب‌پذیر باشد که منجر به بریدگی، خراش یا پارگی واژن شود. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که واژن خشک است، مانند زمان یائسگی، دوران شیردهی زنان و یا استفاده بیش‌ازحد از دوش واژینال.

خونریزی می‌تواند ناشی از خشونت یا تجاوز جنسی باشد. مقاربت با زور می‌تواند آسیب شدیدی به بافت‌های واژن بزند و باعث شقاق شود. شقاق عارضه‌ای است که در صورت عدم درمان پزشکی ممکن است بارها التیام یابد و مجدداً باز شود.

خونریزی، براثر رابطه جنسی یا بدون آن ، نشانه رایج سرطان سرویکس است؛ که شامل موارد زیر است:

• خونریزی پس از یائسگی یا بین دوران قاعدگی
• قاعدگی‌های شدید یا طولانی‌تر از حد معمول
• ترشحات واژینال همراه با رگه‌های خون (گاهی با لکه‌‌بینی اشتباه گرفته می‌شود)

نحوه تشخیص لکه بینی حین رابطه جنسی

برای تشخیص علت خونریزی علاوه بر معاینات فیزیکی،از یک سری آزمایش نیز استفاده می کنند.برخی از این آزمایش ها عبارت اند از :

بیوپسی
آزمایش خون
تست بارداری
کولپوسکوپی
سونوگرافی ترانس واژینال

درمان لکه بینی حین رابطه جنسی

لوبریکانت : لوبریکانت ها افزایش دهنده رطوبت می باشند.در مواردی که علت خونریزی، خشکی واژن است می تواند مفید باشد.

درمان لکه بینی با لیزر : ین نوع لیزر که از آن برای درمان جوانسازی واژن استفاده می شود با تولید مجدد کلاژن ها کمبود میزان استروژن ناشی از یائسگی را برطرف می سازد.

درمان عفونت : در صورتی که مشکلات شما ناشی از عفونت باشد ،پزشک با تجویز آنتی بیوتیک آن را برطرف می کند.

درمان با استروژن : در صورتی که دچار خشکی واژن ناشی از یائسگی هستید می توان از استروژن درمانی استفاده کرد.از مصرف بدون دستور پزشک و خودسرانه استروژن بپرهیزید زیرا می تواند موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود

افزایش خونریزی پس از رابطه جنسی

یائسگی
بارداری و زایمان
شیردهی
داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم

متخصص زنان برای ارزیابی سرطان سرویکس اقدام به معاینه لگنی، آزمایش پاپ اسمیر و گاهی نیز معاینه چشمی به نام کولپوسکوپی می‌کند. اگر پزشک به سرطان مشکوک شود، به‌صورت بیوپسی نمونه‌ای از بافت را برای آزمایش تحت میکروسکوپ بر می‌دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

در صورتی که هنوز یائسه نشده اید و به ندرت دچار لکه بینی می شوید مراجعه به پزشک چندان ضرورتی ندارد اما اگر دائماً دچار لکه بینی میشوید باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
همچنین اگر خونریزی همراه با علائم زیر باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

سوزش یا خارش واژن
ترشحات غیر طبیعی
دردهای شدید در ناحیه شکم
ادرار یا سوزش هنگام ادرار یا در طی مقاربت
درد کمر
احساس ضعف و خستگی
سردرد یا سرگیجه
داشتن حالت تهوع یا عدم اشتها

و در آخر

خونریزی در حین و پس از رابطه جنسی نباید عادی تلقی شود. حتی اگر این خونریزی در اثر ضربه‌ای تصادفی باشد، بهتر است به پزشک مراجعه شود تا پزشک راهی برای پیشگیری از چنین جراحاتی در آینده ارائه کند.
اگر از علت خونریزی واژینال حین رابطه جنسی مطمئن نیستید، به خاطر ترس از تشخیص سرطان از رفتن به پزشک خودداری نکنید. در حقیقت، سرطان یکی از غیرمحتمل‌ترین علل خونریزی است. اگر سرطان علت خونریزی شما باشد، تشخیص زودهنگام منجر به درمان زودهنگام و بالتبع شانس بیشتر برای درمان بدخیمی قبل از جدی شدن عارضه است.