درمان درد حین رابطه جنسی

درمان درد حین رابطه جنسی : مقاربت دردناک در زنان : مقاربت دردناک، یا دیسپارونیا، ممکن است در رابطه جنسی زوجین مشکلاتی را ایجاد کند. علاوه بر درد جسمی حین مقاربت، احتمال اثرات عاطفی منفی نیز وجود دارد. بنابراین، در اسرع وقت این مشکل باید برطرف شود.وجود درد در رابطه جنسی باعث توقف آن می شود همچنین نوع درد و میزان آن برای هر فرد متفاوت است.این درد می تواند در ابتدای رابطه و یا در زمانی که میزان دخول عمیق تر شد اتفاق بیفتد.

علائم رابطه جنسی دردناک

• احساس درد در هنگام دخول
  • خارش یا سوزش و وجود ترشحات
  • درد شدید
  • سوزش
  • به سختی به ارگاسم رسیدن
  • کاهش میزان میل جنسی
  • در برخی از شرایط خارش و درد در هنگام دفع ادراردرمان درد حین رابطه جنسی

علل درد حین رابطه جنسی

در بسیاری از موارد،اگر رطوبت واژینال کافی نباشد، مقاربت برای زن ممکن است دردناک باشد. در این صورت، اگر زن آرام‌تر شود و مدت عشق‌بازی قبل از مقاربت افزایش یابد یا زوجین از روان‌کننده جنسی استفاده کنند، این نوع درد را می‌‌‌توان برطرف کرد.

در برخی موارد، اگر یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد، مقاربت برای زن ممکن است دردناک باشد:

• واژینیسموس: این بیماری شایعی است، که اسپاسم غیرارادی در عضلات واژن را شامل می‌‌‌شود، که گاهی ناشی از ترس از آسیب دیدن است.
  • عفونت‌‌‌های واژن :این بیماری‌‌‌ها شایع و شامل عفونت‌‌‌های مخمر می‌‌‌شوند.
  • مشکلات مربوط به سرویکس (دهانه رحم). در این حالت، آلت تناسلی مرد می‌‌‌تواند با حداکثر نفوذ به دهانه رحم برسد. بنابراین، مشکلات مربوط به دهانه رحم (مانند عفونت) می‌‌‌تواند در هنگام نفوذ عمیق باعث درد شود.
  • مشکلات رحمی: این مشکلات ممکن است شامل فیبروئیدها باشد که باعث درد شدید حین مقاربت می‌‌‌شوند.
  • آندومتریوز : در این بیماری، بافتی مشابه پوشش رحم، خارج از رحم رشد می‌‌‌کند.
  • مشکلات تخمدان. این مشکلات ممکن است شامل کیست‌‌‌های تخمدان باشد.
  • بیماری التهابی لگن:  در PID، بافت‌‌‌های عمیق دچار التهاب شدیدی می‌‌‌شوند و فشار مقاربت درد عمیقی را ایجاد می‌‌‌کند.
  • حاملگی خارج ‌رحمی: در این حاملگی، تخمک لقاح ‌یافته خارج از رحم رشد می‌‌‌کند.
  • یائسگی: در یائسگی، پوشش واژن ممکن است رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد و خشک شود.
  • مقاربت زودهنگام پس از جراحی یا زایمان.
  • بیماری‌‌‌های منتقله از راه جنسی (STD) این بیماری‌‌‌ها ممکن است شامل زگیل تناسلی، زخم تبخال یا سایر STDها باشد.
  • آسیب به فرج یا واژن: این آسیب‌‌‌ها ممکن است شامل پارگی ناشی از زایمان یا برش (اپیزیوتومی) در منطقه پوست بین واژن و مقعد حین زایمان باشد.
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • وجود کیست تخمدان
  •  التهاب مثانه یا سیستیت

علل درد حین رابطه جنسی

علل روانی در رابطه جنسی دردناک

در برخی مواقع علت درد در رابطه جنسی می تواند ناشی از مشکلات روانی باشد.

مواردی از جمله :ترس ، اضطراب ، افسردگی ، عدم اعتماد به نفس ،وجود سابقه تجاوز جنسی و … موجب سفت شدن عضلات لگنی و درد در حین رابطه جنسی می شود.

تشخیص درمان درد حین رابطه جنسی

پزشک در ابتدا معاینات فیزیکی را انجام خواهد داد ، همچنین درباره سابقه پزشکی فرد سوالاتی را از او می پرسد.

پزشک در این معاینات به وسیله اسپکولوم به دنبال وجود و یا عدم وجود عفونت در ناحیه تناسلی است.اگر در حین معاینات در ناحیه لگنی دچار درد شدید حتما به پزشک میزان درد خود را بگویید.

برای تشخیص علت درد در رابطه جنسی از سونوگرافی نیز استفاده می شود.

درمان درد در مردان حین رابطه جنسی

در مردان نیز بنا به دلایل زیر ممکن است درد اتفاق بیفتد:

شریک جنسی دچار برفک شده باشد.

مشکلات پوستی مانند اگزما

در صورت برخورد با IUD

مقاربت دردناک در زنان چگونه درمان می‌‌‌شود

برخی از مقاربت‌‌‌های دردناک در زنان به درمان پزشکی نیازی ندارند. مثلاً، مقاربت دردناک بعد از بارداری با حداقل 6 هفته نداشتن مقاربت پس از زایمان برطرف می‌‌‌شود. عملکرد ملایم و صبورانه را تمرین کنید. در مواردی که خشکی واژن یا کاهش رطوبت وجود دارد، روان‌کننده‌‌‌های آبی را امتحان کنید.

بعضی از روش‌‌‌های درمان مقاربت دردناک در زنان به مراقبت پزشک نیاز دارند. اگر خشکی واژن ناشی از یائسگی باشد، از متخصص مراقبت‌‌‌های بهداشتی درباره کرم‌‌‌های استروژن یا سایر داروهای تجویزی بپرسید. سایر علل مقاربت دردناک ممکن است به داروهای تجویزی نیز نیاز داشته باشند.

اگر علائمی مانند خونریزی، ضایعات تناسلی، عادت های ماهیانه نامنظم، خروج ترشحات از واژن یا انقباضات عضلانی واژینال غیرارادی وجود داشته باشد، به پزشک مراجعه کنید. اگر نگرانی‌‌‌های دیگری وجود دارد که باید برطرف شود،به متخصص جنسی مراجعه کنید.

استفاده از لوبریکانت

انتخاب حالت های جنسی راحت

انجام تنظیمات کگل

انجام چکاپ های منظم برای بررسی وجود عفونت

در آخر

رابطه جنسی باید موجب لذت زوجین شود ،در صورتی که وجود آن باعث ایجاد احساس درد و ناراحتی شود باید به پزشک مراجعه و علت را ریشه یابی و درمان کنید.